Tuula Kukkonen, yliopettaja
Karelia-ammattikorkeakoulu
Mahtoiko 60-luvun lauluntekijä arvata, miten ajankohtaisen alun sorvaili laululleen. Kaikki tosiaankin muuttuu.
ISOblogin lukijat tuntevat hyvin sosiaali- ja terveysalan muutosmyllerryksen. Muutos nähdään välttämättömänä: ”Siun sote tehdään, koska asioiden täytyy muuttua”, todetaan rekrytointi-ilmoituksessa. Muutosten tunnistaminen ja ennakointi ovat aina kuuluneet sosiaali- ja terveysalan työhön, joka kiinnittyy ihmisten muuttuviin elämäntilanteisiin, toimintaympäristön muutoksiin ja laajemmin yhteiskunnalliseen muutokseen. Koulutuksen pitäisi pysyä kärryillä muutoksesta ja kyetä tukemaan osaamisen uudistamista.
Olemme valtakunnallisessa ammattikorkeakouluverkostossa kurkanneet tulevaisuuden osaamistarpeisiin. Tosin vain yhden koulutusalan osalta, mutta kun se ala on sosiaali-, terveys-, liikunta- ja kauneudenhoitoala (kavereiden kesken Sotelika-ala vaan), niin tiedetään, että ihan pienten joukkojen asiasta ei ole kyse. Tämän osaamistarvekartoituksen osana selvitettiin, miten alan ammattilaiset ja asiantuntijat näkevät tulevaisuuden, minkälaisia muutoksia asiakaskunnassa tunnistetaan ja miten työtapoja tulisi näiden myötä kehittää.
Keskeisimpinä muutostekijöinä pidettiin teknologian kehitystä ja sote-uudistusta. Teknologian kehitys tuo mukanaan lisää sähköisiä ja etäpalveluja sekä kotona asumista tukevaa teknologiaa ja robotiikkaa. Sote-uudistus edellyttää uudenlaista palveluohjausta sekä liikkuvien ja sähköisten palvelujen kehittämistä. Tarvitaan yhä asiakaslähtöisempiä palveluja ja asiakkaiden osallisuutta tukevia toimintatapoja.
Asiakaskunnan muutoksista korostuvat erityisesti ikääntyminen, monikulttuurisuus ja laajemminkin moninaisuus, mielenterveys- ja päihdeongelmat, muistisairaudet sekä lastensuojelun kysymykset. Ongelmien monisyisyys voimistuu.
Työn muutoksessa korostuvat asiakaskeskeisyys ja moniammatillisuus. Digitalisaatioon liittyvät sekä asiakkaiden digiosaamisen ja etäpalvelujen käytön tuki ja ohjaus että uudenlaisten tehtäväkuvien tai jopa ammattien tarve tulevaisuudessa.
Työn ennakoidaan muovautuvan nykyistä enemmän kodeissa tehtäväksi työksi ja liikkuvaksi työksi. Aktiivinen kuntoutumisen tukeminen, terveyden edistäminen ja ennaltaehkäisevä työ ovat keskiössä. Paljon palveluja käyttävien asiakasohjauksen kehittämistä tarvitaan.
Tulevaisuuden ennakointi on vaikea laji. Tässä kuvatut tulevaisuuden näkymät ja toiminnan kehittämistarpeet kiinnittyvät pääosin asiakastyöhön. Pitkälle tulevaisuuteen yltäviä ennakointeja aineistossa esiintyi kovin vähän: tulevaisuuden näkymät ovat valtaosin tunnistettavissa jo nykyhetkessä ja nykyisessä toiminnan kehittämisessä.
Elämmekö niin nopean muutoksen aikakautta, että kovin pitkälle tulevaan on vaikea nähdä?
keskiviikko 14. joulukuuta 2016
tiistai 13. joulukuuta 2016
Onko pakko muuttaa?
Tiina Sotkasiira, tutkijatohtori, Itä-Suomen
yliopisto (vas.)
Eeva
Jokinen, professori, Itä-Suomen yliopisto
Eri puolella Suomea asuvien ihmisten suuret
terveys- ja hyvinvointierot ovat olleet esillä eri medioissa. Ratkaisuksi on
esitetty muun muassa uutta Pohjois-Karjala-projektia, jonka ideana olisi
palveluiden keskittäminen elinvoimaisiksi arvioituihin maakuntakeskuksiin.
Keskustelussa on otettu esiin muuttoliikkeen
vaikutukset palvelurakenteisiin. Yksinkertaistettuna: Siellä, missä ei ole
ihmisiä, ei ole juuri palveluitakaan.
Vähemmälle huomiolle ovat jääneet
palvelurakenteen vaikutukset muuttohalukkuuteen ja ihmisten arkeen.
Syrjäseudulla asuminen ei nimittäin nykypäivänä onnistu keneltä tahansa. Se
vaatii voimavaroja, joista kyky kyyditä itsensä ja läheisensä palveluiden
äärelle on yksi tärkeimmistä. Palvelut ja niiden puute asettavat ehtoja
esimerkiksi terveyspalveluiden käyttämiselle ja sitä kautta hyvinvoinnille.
Usein törmää väitteeseen, jonka mukaan
suomalainen aluepolitiikka perustuu koko maan asuttuna pitämiseen. Tutkimusten
valossa tämä ei pidä paikkaansa. Väite on pikemminkin retoriikkaa, jolla
perustellaan keskittämiseen perustuvaa aluepolitiikkaa. Reuna-alueita on jo
vuosien ajan tyhjennetty palveluista ja ihmisistä. Syrjäseuduilla
"lähipalveluihin", kuten kouluun, päiväkotiin tai terveyskeskukseen,
voi olla tuntien matka.
Siinä missä valtion toimintojen
hajasijoittaminen on osoittautunut hitaaksi ja poliittisesti araksi
kysymykseksi, palvelujen keskittämisestä pienemmistä yhteisöistä ja yksiköistä
suurempiin puhutaan melko tavalla luonnollisena kehityskulkuna. Valtio on
vetäytymässä keskuksiin. Syrjässä palveluja toteutetaan projektiluontoisesti
sekä kasvavassa määrin kolmannen sektorin toimesta.
Ajallemme on tyypillistä, että syrjäseutuja ei
nähdä itsessään tärkeinä paikkoina. Pikemminkin ne ovat muodostuneet kuvaksi
siitä, mitä niistä kaupunkiin verrattuna puuttuu. Tätä ajatusrakennelmaa on
syytä ravistella.
Aluepolitiikka ei ole todellisuutta
sellaisenaan. Kyse on aina kompromisseista ja tärkeysjärjestyksistä. Yksikään
uuden aluepolitiikan iskusanoista, kuten aluekeskukset, tietotalous ja
digitalisaatio, ei ole vain tulevaisuuden ilmiö, joka toteutuakseen
"vaatii" meiltä jotain tässä hetkessä. Ne ovat osa nykyistä kamppailua,
jossa neuvotellaan siitä, kuinka hyvinvointi järkeillään, keiden etuja ajetaan
ja keiltä otetaan pois.
Pohjois-Karjala-projekti syntyi 1970-luvulla
vastaamaan kansanterveyden ongelmiin. Nykyisen aluepolitiikan keskiössä ovat
paitsi sosiaali- ja terveyspolitiikka, myös työpolitikka, digitalous,
asuntopolitiikka, koulutuspolitiikka ja kulttuuripolitiikka.
Lisää aiheesta:
Armila, P., Käyhkö, M. & Halonen, T.
(toim.) 2016. Reunamerkintöjä Hylkysyrjästä: Nuorten elämänraameja ja
tulevaisuudenkuvia harvaanasutulla maaseudulla. Helsinki: Nuorisotutkimusseura.
Tedre, S., Pöllänen, S. & Voutilainen, M.
(toim.) 2016. Maaseudun näkökulmasta - tarkennuksia hyvinvointipalveluiden
muutoksiin. Joensuu: Kirjokansi.
perjantai 2. joulukuuta 2016
Elämä tarjoaa asioita, joita ei oteta, vaan jotka ottavat meidät
Mali Soininen
yksikön johtaja, eläkkeellä
yksikön johtaja, eläkkeellä
Elämä tarjoaa asioita, joita ei oteta, vaan jotka ottavat meidät
Omaishoitajuus on kohtaloni. Minulla on tarve kertoa palvelujärjestelmälle,
että omaishoito ei ole vain hoivasuhdetta. Se on perhe-elämää, vanhemmuutta,
puolisosuhdetta, lapseutta, sisaruutta. Se on arkea, yhteistä jaettua elämää.
Omaishoito on jatkuvaa keskustelua elämän peruskysymysten äärellä. Miten
tavoitamme tämän mysteerin?
Sain blogin otsikon rouva Eeva Ahtisaarelta. Hän puhui
kerran koskettavasti elokuvasta Kaunis
mieli. Se on todellisuuspohjainen elokuva skitsofreniaan sairastuneesta
matemaatikosta John Nashista. Harha-aistimukset veivät Johnin tuhon partaalle,
mutta viisaan vaimonsa tuella hän pystyi selviytymään ja jatkamaan työtään
yliopistossa. Nash sai Nobel-palkinnon.
Eeva Ahtisaari nosti esille kohtauksen, jossa vaimo
opettaa Johnin erottamaan toden harhasta. Ehkä ei ole tärkeää se, mitä näet täällä
(hän laittaa Johnin käden otsalle). Ehkä totta on se, mitä koet täällä (hän
laittaa käden Johnin sydämelle ja sitten omalle sydämelleen). Kun hän osoitti
sydäntä, se ei liittynyt vain tunteisiin, vaan rakkauden kokonaisvaltaiseen
voimaan.
Elokuvan loppu on myös sykähdyttävä. John Nash sanoi
Nobel-juhlassa pitämässään puheessa: ”Elämäni
merkittävin löytö, rakkauden salaperäinen yhtälö, on ainoa, missä on järkeä.
Olen täällä vain Sinun vuoksesi. Sinä olet syy siihen, että olen täällä. Sinä
olet kaiken selitys”.
Rakkauden salaperäinen yhtälö synnyttää
kansalaistoimintaa ja yhdistyksiä. Lähimmäisen rakkauden luovuttamaton tehtävä
on toimia edustamiensa ihmisryhmien asioiden ajajana. Myös omaishoito on
järjestöjen historiaa.
Omaishoito käynnisti yksityisen, kodin maailman ja
julkisen hoivan kumppanuuden, cum ja panis, ”leivän kanssa”. Kumppani on se, jonka
kanssa minä jaan leipäni. Kumppanuuteen liittyy luottamus. Kirjassaan Luota vaistoihisi Sonia Choquette sanoo:
”Kun katsomme itseämme ja toisiamme
luottavaisin silmin, näemme sielumme silmin muutoksen, jonka haluamme
tapahtuvan, luotamme uuteen kuvaamme, luotamme onnistumiseemme.”
Näen yksityisen ja yhteiskunnallisen lyövän
kumppanuuden kättä. Näen arjen pienen onnen nousevan uuteen merkitykseen.
Kaavamaiset annetut ratkaisut väistyvät ja omaperäiset ainutlaatuiset valinnat
ja yksilölliset elämänratkaisut tulevat tilalle. Näen, että arki on suurta,
omannäköinen elämä oikeutemme.
Järjestöissä koemme, että perustan ihmisen arvolle ja
hyvälle elämälle antavat toiset ihmiset, ensin läheiset, sitten laajempi
yhteisö ja loppuelämän vaiheissa taas läheisten läsnäolo. Ihmisen arvokkuus on
parhaimmillaan hänen ainutlaatuisuudessaan. Hänen arvonsa perustuu
haavoittuvuuteen ja herkkyyteen, hänen omimpaan elämäntarinaansa. Omaishoito,
arki, ihmisen elämänkulku, kuin vapisevalla kädellä vedetty kaari, rikas,
moninainen, mysteeri.
tiistai 29. marraskuuta 2016
Sosiaalinen kuntoutus kaipaa resursseja, keinoja ja tutkimusta
Keijo Piirainen
YTT, lehtori, dosentti
Diakonia-ammattikorkeakoulu
Sosiaalinen kuntoutus
on tuonut kuntoutuksen kentälle asiakasryhmän, jota aiemmin, perinteisen
kuntoutuksen näkökulmasta pidettiin sellaisessa tilanteessa olevina, ettei
heille ollut kuntoutusmahdollisuuksia.
Sosiaalinen
ulottuvuus kuntoutuksen kriteerinä on vahvistunut niin, ettei vikaa tai vammaa edellytetä
kuntoutuksen kriteerinä. Tosin sosiaalisen kuntoutuksen asiakkaista lienee
tällä hetkellä käytännössä suurella osalla myös jokin diagnoosi työllistymis-
ja muiden elämänvaikeuksien ohessa.
Myös ammatillisessa
ja lääkinnällisessä kuntoutuksessa sosiaalisten tekijöiden huomioon ottaminen
on vahvistunut. Psykososiaaliset voimavarat, kuten opiskelukyky,
kokonaistilanteen merkityksen kasvu tai muut kuin vammaisuuteen liittyvät
tekijät, otetaan huomioon kuntoutusratkaisuja tehtäessä. Vaikka sosiaalisten
tekijöiden huomioiminen on vahvistunut, niin kuntoutusjärjestelmän
kokonaisuudessa ‒ etenkin
kuntoutustarpeen arvioinnissa ‒ psykofyysisillä vika-, vamma- ja sairaustekijöillä on kuitenkin edelleen
avainrooli.
Jatkossa kuntoutuksen
kokonaisuutta tulisi pohtia nykyistä vahvemmin palvelujen tilaamisen ja
tuotannon näkökulmasta, kun palvelujen järjestämisen tapa maakunnallisella ja
kunnallisella tasolla muuttuu. Sosiaalisessa kuntoutuksessa näyttöön
perustuvien käytäntöjen kehittyminen edellyttää mitä ilmeisimmin tietoista
pyrkimystä palvelujen standardisoimiseen, jotta palvelujen tilaajataho kykenee
asettamaan perustavoitteet ja seuraamaan kuntoutuksen vaikutuksia. Tämä edistäisi myös
sosiaalisen kuntoutuksen läpinäkyvyyttä ja parantaisi näin myös asiakkaiden
asemaa, vaikka palvelujen tilaajan näkökulma onkin ollut vahvemmin esillä. Nämä
päätelmät perustuvat Keijo Piiraisen, Ritva Linnakankaan ja Asko Suikkasen vielä
julkaisemattomaan artikkelikäsikirjoitukseen.
keskiviikko 23. marraskuuta 2016
Yhteistyöllä muutokseen Pohjois-Savossa
Päivi Tikkanen, TtT, ft
muutosagentti Pohjois-Savon maakunta
muutosagentti Pohjois-Savon maakunta
Richard Bachin aforismi ”Pienenpieni suunnanmuutos tänään johtaa
aivan erilaiseen huomiseen” pitää sisällään ajatuksen siitä, että muutos etenee aina pienten, tässä hetkessä
tehtyjen valintojen kautta.
Pohjois-Savossa meillä on keskeisenä kehittämishaasteena
saada muodostettua iäkkäiden palveluista sekä omais- ja perhehoidosta entistä
yhtenäisempi kokonaisuus. Haluamme varmistaa, että kaikkialla maakunnassa
palvelut toteutuvat yhdessä sovituin sävelin. I&O-kärkihankkeen muutosagenttina johdan tätä
muutosta innostamalla julkisia, yksityisiä ja järjestöjen toimijoita yhteiseen
kehittämiseen.
Muutosta tarvitaan sekä kuntien että maakunnan tasolla. Kaikissa
Pohjois-Savon kunnissa tai sote-seutukunnissa käynnistetään muutostyöpajat,
joissa valmennan LEAN-johtamisen periaattein toimijoita kehittämään asiakkaan
prosesseja ja toiminnan sisältöjä.
Teemaryhmissä puolestaan tehdään maakunnallisia toteutussuunnitelmia
omais- ja perhehoidosta, akuuttien tilanteiden hoidosta, palveluohjauksesta ja
saattohoidosta. Näiden lisäksi koolle kutsutaan asiantuntijaryhmä tuomaan
raikkaita ajatuksia sekä itselleni muutosagenttityöhön että PoSoTe:n
(Pohjois-Savon SOTE -hanke) iäkkäiden palvelujen kehittämistyöhön.
Asiakkaan prosessi on kehittämistyössämme keskiössä. Unelmoin
tilanteesta, jossa esimerkiksi iäkäs, jonka toiminnanvaje on kehittynyt ikääntymisen
myötä hitaasti, saa palvelua sujuvasti ja oikea-aikaisesti. Hänen
liikkumiskykynsä heikkeneminen, aliravitsemuksen riski, alkoholinkäytön
lisääntyminen, mahdollinen masennus tai yksinäisyys tunnistetaan varhain.
Jatkossa ikäihminen löytää helposti apua soittamalla
palveluohjauksen numeroon. Puhelimeen vastaava palveluohjaaja tarttuu napakasti
asiaan ja tarpeenarviointikeskustelun jälkeen ohjaa iäkkään matalan kynnyksen
palvelupisteeseen, jossa hänen tilannettaan selvitellään. Hoitaja päätyy lähettämään
iäkkään tarkempaan moniammatillisen työryhmän toteuttamaan laaja-alaiseen
geriatriseen arvioon, ja iäkäs saa tarvitsemansa palvelun maakunnallisesti
sovituin kriteerein.
Hyvin usein iäkkään tarve edellyttää jossain vaiheessa useita
erilaisia sote-palveluja, jolloin tämän kokonaisuuden tulee olla asiakasvastuuhoitajan
koordinoimaa. Koordinointi edellyttää, että iäkkään tilanteen muuttumista
seurataan yhteisin mittarein läpi prosessin ja että myös tieto kulkee
palveluntuottajasta riippumatta.
Hyvinvointia tukevien ja ennaltaehkäisevien palvelujen helppo
saavutettavuus muodostaa perustan iäkkäiden hyvinvoinnin, terveyden ja
itsenäisen elämisen ylläpitämisessä. Ihminen voi läpi elämän, myös vanhana, vaikuttaa
todella paljon siihen, minkälaisena terveys, toimintakyky ja siten myös
itsenäinen arjessa selviytyminen säilyy. Avainasemassa ovat hyvä
ravitsemustila, aktiivisena pysyminen sekä hyvä ja oikea-aikainen sairauksien
hoito. Sairauden jälkeen toimintakyvyn palautuminen on varmistettava riittävin
kuntoutumista tukevin toimenpitein.
keskiviikko 2. marraskuuta 2016
Kasvualalle opiskelemassa
Marko
Haakana
toiminnanjohtajaSoroppi ry
Palasin
syyskuussa koulunpenkille. Aloitin "ekaluokkalaisena"
Karelia-ammattikorkeakoulun Ikäosaamisen koulutusohjelmassa Joensuussa. Opinnot
johtavat sosiaali- ja terveysalan ylempään korkeakoulututkintoon.
Hakuvaiheessa
keväällä suorastaan innostuin. Aivan kotikulmilla olisi tarjolla ainutlaatuinen
koulutus. Siinä yhdistyisi monta asiaa: haluni kehittää ja monipuolistaa omaa
osaamista, uudet näkökulmat ja ikäosaamisen tulevaisuusorientaatio. Lisäksi
halusin hakea tiedollista vastavoimaa syrjivälle asenneilmapiirille ja lyhytnäköisille,
hetken huumassa tehdyille yhteiskunnallisille leikkauksille. Kylläpä kelpaisi!
Koulutiellä
olen monessakin mielessä uuden edessä. Edellisestä opiskelukerrasta sujahti 15
vuotta ja sairaanhoitajan tutkinnosta peräti 19 vuotta. Työelämä,
vapaaehtoistoiminta eri järjestöissä, perheasiat, politiikka ja muut omat
harrasteet imaisivat tuossa välissä tiiviisti mukaansa.
Koulutushistoriassa
ylempi amk-tutkinto on vielä varsin uutta. Ikäosaamisen koulutus vielä
uudempaa. Suomessa ainoastaan Karelia-amk:ssa on sitä tarjolla. Ensimmäinen
ryhmä aloitti syksyllä 2015 ja oma ryhmäni syksyllä 2016.
Koulutien
vaaranpaikat tarkistin etukäteen, jotta polkupyörämatka kodin ja koulun välillä
sujuisi turvallisesti. Repun, penaalin, kirjoitusvälineet ja mapin hankin
hyvissä ajoin etukäteen. Jälkiviisaana voisi nyt todeta, että tabletteja, iPad-sovelluksia
tai muuta kannettavaa tietotekniikkaa olisi pitänyt ostaa. Sähköiseksi on
mennyt tunnelma tältä osin.
Ikäihmisten
määrä kasvaa niin kansainvälisesti, valtakunnallisesti kuin paikallisesti. Suomessa
on tällä hetkellä yli miljoona 65-vuotiasta, ja määrä kasvaa yhä. Suhteellisesti
ottaen pohjoiskarjalainen väki on iäkkäämpää kuin muualla maassa. Ikääntyminen
on varma kasvuala Pohjois-Karjalassa!
Ikäosaamista
tarvitaan kaikkialla, ei pelkästään sosiaali- ja terveysalalla. Se on tärkeää niin
yhdyskunta-, liikenne- ja vaatesuunnittelussa kuin järjestötoiminnassa tai
kulttuuri- ja liikuntatarjonnassa.
Ikäosaamisen
opintoja on nyt takana parisen kuukautta. Ikäosaamisen ajattelutaajuus on
selvästi asettumassa omalle kanavalleen. Opetuksen, kirjojen ja lehtien lisäksi
oppia saa puolin ja toisin opiskeluryhmästä. Työ- ja harrastetaustastani johtuen
voin jakaa tietoa köyhyyteen, yksinäisyyteen, päihteisiin ja mielenterveyteen
liittyvistä asioista. Kaikkiin näistä ilmiöistä ei taida löytyä
käsitteellistettyä tietoakaan.
On
tärkeää pysähtyä pohtimaan ikäihmisten erilaisia hyvinvoinninvajeita. Olisi
aikaa harrastaa, muttei rahaa siihen. Seutuopiston maksu, teatterilippu,
musiikkiesitys - liian kallis arjesta nipistettäväksi. Ostaako kaupasta leipää
vai apteekista terveyden ja toimintakykyisyyden kannalta tärkeät lääkkeet, kun
molempia ei voi valita? Matkustaako linja-autokyydillä vierailulle katsomaan
lapsenlastaan toiselle paikkakunnalle vai ostaako lämmintä vaatetusta talven
varalle? Minne hakeutua yli 65-vuotiaana mielenterveyskuntoutujana? Entä jos
hoitamaton, ehkä tunnistamatonkin, päihdeongelma vaivaa?
tiistai 1. marraskuuta 2016
Tuulta päin täysin purjein
Irma
Ahokas-Kukkonen, muutosagentti,
Etelä-Savon maakunta
TtM, sh
Etelä-Savon maakunta
TtM, sh
Kun
muutoksen tuulet puhaltavat, on parempi rakentaa tuulimyllyjä kuin
suojamuureja, sanoo vanha kiinalainen sanalasku. Muutosagentit ovat
uusia toimijoita, jotka tuulimyllyjen lailla vauhdittavat ikäihmisten
palvelujen kehittämistä maakunnissa.
Agentin tehtävänä on johtaa ja tukea muutosta
ikäihmisten kotihoidossa ja kaikenikäisten omais- ja perhehoidossa. Hän motivoi
ja innostaa toimijoita muutokseen. Tavoitteena on alueellisesti rakentaa ja
juurruttaa yhteen sovitettuja palvelukokonaisuuksia. Muutoksen johtaminen
perustuu tietoon, mutta on tärkeää ymmärtää myös alueen historiallinen kehitys.
Aloitin Etelä-Savon muutosagenttina. Sain
muutosagentin työhöni 18 kollegaa eri puolilta Suomea. Kaikki ovat rautaisia
ammattilaisia ja osaajia terveydenhuollon, sosiaalityön ja kuntoutuksen
taustaorientaatiolla ja työskennelleet ikäihmisten palvelujen kehittäjinä jo
vuosia. Olemme merkittävän uudistuksen ja isojen haasteiden edessä, mutta
uskon, että yhteistyössä ja kollegiaalisessa verkostossa on voimaa. Voimme
jakaa kokemuksiamme, ikäosaamistamme ja aikaisimmissa hankkeissa mallinnettuja
hyviä käytäntöjä alueelta toiselle. Meillä on pari vuotta aikaa valmistautua
sote-maakuntamallin käynnistymiseen, ja alueiden sote-muutosjohtajat ovat
”parhaita kavereitamme”.
Etelä-Savossa on tehty alueellisesti merkittävää
kehittämistyötä ikääntyvien palveluissa. Muun muassa laitoshoidon tilalle on
luotu erilaisia asumisen vaihtoehtoja ja kotihoitoa on uudistettu. Nyt
käynnistämme omaishoidon palvelujen kehittämisen sekä perhehoidon mallintamisen
ja laajentamisen. Erityisen mielenkiintoista ja arvokasta oli saada
kumppaneiksi jo integroituneiden alueiden Kainuun ja Eksoten toimijat, kokeneet
kehittäjät ja muutoksen edistäjät.
Etelä-Savon asiakaslähtöinen palveluohjausverkosto ja
osaamiskeskus, OSSI - omais- ja perhehoidon kehittämishanke sai STM:n
kärkihankerahoitusta 2,6 miljoonaa euroa. Hankkeen tavoitteena on juurruttaa
niitä omaishoitoa vahvistavia toimintamalleja, jotka turvaavat iäkkäiden,
mielenterveys- ja päihdekuntoutujien ja vammaisten lasten kotona asumista ja
tukevat omaishoitajia heidän tehtävässään. Lisäksi hankkeen tukemana
perustetaan omais- ja perhehoidon verkostomainen keskus.
Kaikki kärkihankkeen rahoittamat kahdeksan hanketta, ns.
I&O-hankkeet, ovat suuria maakunnallisia kokonaisuuksia, jotka yhdistävät
alueella toimivia kuntien, yritysten, ja järjestöjen toimijoita ikäihmisten kotihoidon
ja kaikenikäisten omaishoidon kehittämiseen. Hallitusohjelman mukaisesti on
tavoitteena kehittää iäkkäille ja
omaisille yhdenvertaisemmat, paremmin koordinoidut ja kustannusten kasvua
hillitsevät palvelut.
torstai 27. lokakuuta 2016
Open data - rajattoman tiedon äärellä Irlannissa
Aino Heikura
suunnittelijaPohjois-Karjalan maakuntaliitto
Lokakuussa pääsin osallistumaan Improve-hankkeen
partneritapaamiseen Irlannissa. Matkalla kävimme läpi hankkeen ajankohtaisia
asioita sekä perehdyimme tarkemmin teemaan ”Open data”. Yksinkertaistettuna
kyse on kaikille avoimesta, ilmaisesta ja uudelleen käytettävästä tiedosta,
joka on saatavilla internetistä. Avointa dataa ovat niin ilmaiset
karttapalvelut kuin Terveyden ja hyvinvoinnin laitoksen tuottamat ja kokoamat
tilastotiedot.
Yksi avoimen datan erityispiirteistä on se, että sitä voi
hyödyntää vapaasti myös kaupallisesti. Seminaarissa käsiteltiin eri tapoja,
joilla avointa dataa on hyödynnetty tai kuinka sitä on tuotettu ja jalostettu
uusiin muotoihin. Keskeisiä sektoreita avoimen datan hyödyntämisessä ovat
aluesuunnittelu sekä sosiaali- ja terveysala. Tarjolla olevaa tietoa on lähes
rajattomasti, mutta siitä huolimatta (tai osittain juuri sen takia) sen
hyödyntäminen on haaste.
Pohjois-Karjalassa olemme Improve-hankkeen myötä
kehittämässä toimintamallia, jossa etäyhteyksiä ja internetin ilmaisia
sovelluksia voidaan hyödyntää osana palveluntuotantoa. Tavoitteena on luoda
tietokoneiden ja etäyhteyksien myötä interaktiivinen tila, jossa useammassa
paikassa olevat ryhmät saadaan saman lähetyksen äärelle siten, että eri
paikoissa olevat yleisöt pääsevät seuraamaan samaa lähetystä ”pääkohteesta”.
Pilotteja, joissa testataan erilaisten tapahtumien
lähetystä useammalle kohdeyleisölle eri puolille maakuntaa, tullaan toteuttamaan
hankkeen aikana useita. Kokemusten ja palautteiden avulla kehitetään
toimintamalli, joka on eri toimijoiden hyödynnettävissä ja joka tukisi palveluiden järjestämistä
harvan asutuksen ja pitkien välimatkojen maakunnassa.
Pohjois-Karjalan Martat ovat hankkeessa
liitännäispartnerina. Marttojen toiminnan kannalta keskeistä on ihmisten
tavoittaminen. Uusia etäyhteyksien mahdollistamia palvelumuotoja pystytään
tulevaisuudessa hyödyntämään esimerkiksi siten, että ravintoneuvontaa voidaan
lähettää samalla kertaa useampaan kohteeseen etäyhteyksien avulla. Kenties
tulevaisuudessa jopa marttailtaan voisi osallistua etänä.
Improve-hankkeen avulla pyritään löytämään keinoja,
joilla voidaan tukea julkisten palveluiden kehittämistä entistä
käyttäjäystävällisempään suuntaan. Hankkeessa on mukana kumppaneita kuudesta
eri maasta (Irlanti, Pohjois-Irlanti, Islanti, Ruotsi, Norja ja Suomi).
Rahoitus hankkeelle on myönnetty NPA-ohjelmasta (Northern Perphery and Arctic).
Kaikille hankkeessa mukana oleville alueille yhteistä on se, että haasteita
ihmisten arkeen sekä palveluiden tuottamiseen tuovat harva asutus, pitkät
etäisyydet sekä pohjoiset olosuhteet.
Suomesta hankkeessa on mukana Pohjois-Karjalan
maakuntaliitto ja Karelia ammattikorkeakoulu. Liitännäispartnereina hankkeessa
toimivat Marttojen lisäksi Siun sote
sekä Joensuun kirjastopalvelut.
Kehittämistyön onni on nähdä metsä puilta
Anne Aholainen,
projektipäällikkö,
Kehitysvammaisen henkilön terveydenhuollon palvelupolut -projekti
Lisätietoja ja koulutustapahtumia: Savas, TEPA-projekti
Savon Vammaisasuntosäätiön ohjaaja Sonja Räsänen on maalannut näkemänsä pohjalta erilaisia terveydenhuollon tilanteista kehitysvammaisilla. Näissä kahdessa kuvassa on kuvattu vaihtoehtoisia kommunikointimenetelmiä sekä niiden käyttöä. Toisessa ollaan vuodeosastolla ja toisessa on konsultova sairaanhoitaja työssään.
Kehitysvammaisen henkilön terveydenhuollon palvelupolut -projekti
Lisätietoja ja koulutustapahtumia: Savas, TEPA-projekti
Kehitysvammaisilla henkilöillä ei ole
aina yhdenvertaisia mahdollisuuksia terveyshyötyyn. Terveyskeskukseen saapuva kehitysvammainen
henkilö voi tuntua hankalasti lähestyttävältä eikä kehitysvamman takaa osata
etsiä oikeaa sairastelun syytä. Lähiverkoston kokema luottamusvaje saatuun
hoitoon aiheuttaa sen, että palvelua saatetaan hakea useasta paikasta. Tämä johtaa
päällekkäisiin palveluprosesseihin.
Päällekkäisyyttä aiheuttaa myös se, että
samanaikaisesti voi olla useita erilaisia oireita, mutta niitä hoidetaan eri
paikoissa: terveyskeskuksissa, päivystyksessä, erityishuollossa tai
erikoissairaanhoidossa. Pahimmillaan kehitysvammainen henkilö jää risteilemään
päivystyksen, vuodeosastojen, kehitysvammapalvelujen ja kodin välillä. Kuva
kokonaisuudesta ja vastuusta katoaa.
Savon Vammaisasuntosäätiön Kehitysvammaisen
henkilön terveydenhuollon palvelupolut (Tepa) -projektissa on etsitty näihin
ongelmiin ratkaisuja Raha-automaattiyhdistyksen tuella. Projektissa on kokeiltu
kahta konsultoivan sairaanhoitajan työmallia Mikkelissä sekä
palvelukoordinaattorin työmallia Ylä-Savossa. Kokeilujen ja arviointitiedon tuloksena
on syntynyt terveydenhuollon matalan kynnyksen palveluohjauksen -malli
kehitysvammaisille henkilöille. Projektissa on myös tuotettu kuvatyökaluja
terveydenhuoltoon, koottu verkostotapaamisia palveluketjujen kuvaamiseksi sekä
järjestetty koulutuksia.
Oma kokemukseni kehittämistyön onnesta
tiivistyi tässä projektissa pieneen koulutustilaisuuteen Mikkelin keskussairaalalla.
Koulutukseen saapui yksi henkilö. En osannut olla harmissani. Miksi?
Kehittämistyö on siltojen rakentamista
ihmisten välille. Rakentamisen eri vaiheisiin ja valmistumiseen vaikuttavat
monet asiat. Meidän projektissamme ristiaallokkoa
ovat aiheuttaneet ammattilaisten kiire ja rakenteiden pitkään jatkunut
muutostila. Kolmannen sektorin projektin on vaikeaa saada sosiaali- ja
terveydenhuollon huomiota omaan asiaansa – etenkin, jos se on marginaaliseksi
katsottu. Koulutuksessa tämä näkyi tällä kertaa osanottajien puutteena.
Olen huomannut, että kokonaisuudessa
ratkaisevaa eivät kuitenkaan ole yksittäiset tapahtumat. Projektissa on
toteutettu monenlaista koulutusta, koottu ja välitetty tietoa
kehitysvammaisista henkilöistä ja heidän tarpeistaan ja tavattu avainhenkilöitä
sinnikkäästi kerta toisensa jälkeen. Ja mikä tärkeintä: projektitiimissä on
uskottu omaan tekemiseen ja oltu vakuuttuneita työn asiakaslähtöisyydestä ja
vaikuttavuudesta. Laadukas arviointityö on tukenut työtämme ja sanomaa.
Tämä yksi koulutukseen osallistunut henkilö
oli Etelä-Savon Sosiaali- ja Terveystoimen uusi konsultoiva sairaanhoitaja. Kehitysvammaiset
henkilöt on nähty ja kehittämistyö jatkuu – meidän silta on valmis.
Savon Vammaisasuntosäätiön ohjaaja Sonja Räsänen on maalannut näkemänsä pohjalta erilaisia terveydenhuollon tilanteista kehitysvammaisilla. Näissä kahdessa kuvassa on kuvattu vaihtoehtoisia kommunikointimenetelmiä sekä niiden käyttöä. Toisessa ollaan vuodeosastolla ja toisessa on konsultova sairaanhoitaja työssään.
maanantai 24. lokakuuta 2016
Muutos ei ole kirosana
Tuula Kiviniemi
kehittämisasiantuntija
Kehitetään ikäihmisten kotihoitoa ja
vahvistetaan kaikenikäisten omaishoitoa
(STM:n I&O kärkihanke) Siun soten muutosagentti
Muutos herättää meissä itse kussakin jo sanana varsin
moninaisia ajatuksia. Sana on yhteydessä kulloinkin vallitsevaan tilanteeseen:
millaisessa mielentilassa satumme olemaan, millaisessa ympäristössä elämme,
millaisiin yhteisöihin kuulumme ja millaista elämänkokemusta meillä on jo
takanamme.
Muutos-sana etuliitteenä on meille tuttu myös työelämässä.
Puhutaan muun muassa muutosjohtamisesta,
muutosprosessista ja muutosvalmennuksesta, muutosvastarinnasta ja toisaalta
myös muutosmotivaatiosta, muutostarpeesta ja muutosvoimasta, muutostyöstä ja
muutosajasta, muutosepävarmuudesta ja muutoskykyisyydestä ja vielä muutosviestinnästäkin.
Siun sotessa muutosta on valmisteltu parin viime vuoden
ajan. Tässä valmistelussa ovat edellä mainitut sanat olleet esillä monessa
yhteydessä. Ja tulevat Siun soten palvelutuotannon käynnistyessä edelleen
olemaan erittäin aktiivisessa käytössä.
Millaisena muutos sitten Siun soten kuntien asukkaille
tullee näyttäytymään? Millaisia asukas- ja asiakaskokemuksia uusi
palvelutuotanto tuottaa – minkä toivotaan muuttuvan ja on muuttunut vanhaan
verrattuna? Siun soten kuntien asukkaat seuraavat muutosta vuonna 2014
kerättyjen asukasosallisuuden teesien kautta. Asukkaat nostivat tärkeimpinä
asioina esille yhteydensaannin ja saavutettavuuden, vuorovaikutuksen ja
kohtaamisen, turvallisuuden tunteen sekä koordinoinnin eli luukuttamisen
vähentämisen ja osaamisen etulinjassa.
Perusodotus on luonnollisestikin positiivinen
muutosnäkymä eli asukas- ja asiakaskokemukset huomioiva jatkuva vuoropuhelu. Silmä
kovana seurataan vuoropuhelun keskeisiä kysymyksiä:
- miten muutos arjen asioissa näkyy?
- miten muutosta mitataan ja arvioidaan?
- miten muutoksesta viestitään asukkaille?
Kaiken kaikkiaan muutoksesta syntyy uusi
ja toimivampi, vakiintunut toimintatapa – se lienee meille kaikille jo
itsestään selvyys.
Ja vielä
lopuksi yksi ajankohtainen muutos-etuliitteinen sana. Muutosagentit ovat aloittaneet työnsä lähes kaikissa Suomen
maakunnissa. Muutokseen innostaminen, muutoksen ohjaus, rakentaminen,
juurruttaminen ja tukeminen ovat keskeisiä toimintoja, kun me maakunnassa
kehitämme ikäihmisten kotihoitoa ja vahvistamme kaikenikäisten omaishoitoa. Rahoitus
muutosagenttien toimintaan tulee STM:ltä.
Kahdeksan hanketta
on saanut STM:ltä kärkihankerahoituksen, Siun soten AVOT-hanke muiden mukana.
Hankkeet ja agentit esitellään syksyn aikana maakuntakierroksilla. Pysyhän
linjoilla!
Pohjois-Karjalassa
Siun soten ja kuntien ammattitaitoinen henkilöstö, järjestöt ja yhdistykset,
seurakunnat, koulutus- ja kehittämisorganisaatiot, yritykset ja ENNEN KAIKKEA
ASUKKAAT toimivat Arvokasta Vanhenemista Omatoimisuutta Tukemalla eli AVOT, silviisii,
hyvä tulee!
Tilaa:
Blogitekstit (Atom)