Susanna Rautio, projektiassistentti, sosiaalityön
opiskelija, YTT
Sosiaalihuollon asiakasasiakirjalain toimeenpanossa
Kansa-koulu-hankkeen kirjaamisvalmennusten ”toinen aalto” päättyi vuoden
vaihteessa. Järjestin kirjaamisvalmennusta yhdessä hankkeen asiantuntijoiden
kanssa viidelle eri ryhmälle Pohjois- ja Etelä-Savossa, Kainuussa ja Pohjois-Karjalassa.
Maisemat vaihtuivat tiuhaan ja matkakilometrejä kertyi. Kirjaamisvalmennus oli
haastava, antoisa ja opettavainen matka, johon mahtui monia hyviä kohtaamisia.
Syksyn aikana ISO-alueelle valmistui lähes 160 uutta
kirjaamisvalmentajaa useilta eri sektoreilta, erityisesti sosiaali- ja
terveydenhuollon rajapinnasta kotihoidosta, päivätoiminnasta ja asumispalveluista.
Ryhmäkeskustelut tarjosivat eri palvelutehtävissä työskenteleville foorumin
ajatusten vaihtoon. Esimerkiksi rajapintaan liittyvät kysymykset herättivät paljon
keskustelua.
Kirjaamisosaaminen leviää ja on hyvää vauhtia juurtumassa! Kirjaamisvalmentajat
ovat valmentaneet Itä-Suomessa jo reilu tuhat työntekijää omissa
organisaatioissaan. Kirjaaminen on lakiin kirjoitettu velvoite. Sosiaalihuollon
liittyminen Kanta-palveluihin vahvistaa entisestään kirjaamisen ajankohtaisuutta.
Asiakaslähtöisyys ja osallistava kirjaaminen olivat teemoja,
joita valmennettavat kertoivat ottaneensa enemmän työssään käyttöön. Hienoa!
Kaikkiin tilanteisiin ja asiakasryhmiin osallistava kirjaaminen ei
ymmärrettävästi taivu. Silloinkin työntekijän kannattaa pitää asiakas tavalla
tai toisella mukana ”olkapäällä”. Konkreettiset käytännön neuvot kirjaamisen
tueksi nousivat aika ajoin osallistujien toiveeksi. Haastetta lisää monien
asioiden, esimerkiksi tietojärjestelmien muutoksien, selkiytyminen vasta
tulevaisuudessa.
Eettisyys liittyy dokumentointiin vahvasti. Tuotettu teksti
voi toimia myös työntekijän vallan välineenä siinä, mitä tai miten hän kirjaa tai
jättää kirjaamatta. Ottamalla asiakas mukaan kirjaamiseen, hänen valtansa ja
toimijuutensa oman asiansa hoidossa lisääntyy. Kyse on toiminta- ja ajatustavan
muutoksesta, jossa asiakas nostetaan keskiöön.
Sirpa Kuusisto-Niemi muistutti Kansa-koulu-hankkeen
aluekierroksella viime keväänä, että ”asiakirja ei ole enää A4-lomake”.
Dokumentoinnit jäävät elämään. ”Document or didn´t happen!”, voisi leikkisästi
todeta. Kyse on kuitenkin vakavasta asiasta: sitä, mitä ei ole kirjattu, ei myöskään
tapahtunut. Määrämuotoinen ja yhdenmukainen kirjaaminen on sekä asiakkaan että
työntekijän oikeusturva.
Tietoturvan ja tietosuojan kysymykset ja niihin liittyvä
lainsäädäntö on myös muutoksessa. Miten kirjauksia valvotaan nyt ja
tulevaisuudessa? Miten Kantaan liittyminen tulee muuttamaan sosiaalihuollon
tiedonmuodostusta? Entä vahvistuuko sosiaalialan arvostus, kun työstä tulee entistä
näkyvämpää? Miten systemaattisesti tilastoitua tietoa tullaan jatkossa
hyödyntämään palveluiden kehittämiseksi?
Ai niin, löytyyhän sinun organisaatiostasi
kirjaamisvalmentaja…?