Katri Palpatzis työskentelee projektipäällikkönä Karelia-ammattikorkeakoulussa ja Piia Katajapuu-Riikonen palveluesimiehenä Coronaria
Oy:ssä. He ovat ensimmäiset
ikäosaamisen YAMK -koulutuksesta valmistuneet. Koulutusta järjestetään Karelia-amk:ssa.
Osallisuus ja osallistumisen
mahdollisuudet ovat paljon esillä sosiaali- ja terveydenhuollon
lainsäädännössä, ohjeistuksissa ja tutkimuksissa.
Osallisuus nähdään sekä päämääränä
että välineenä tavoitteiden saavuttamiseksi. Sen katsotaan konkretisoituvan
osallistumisen ja toiminnan kautta. Osallisuudessa ajatellaan olevan kyse
valtaistumisesta, oikeudenmukaisuudesta sekä itsemääräämisoikeudesta. Se on
näin kuntoutumisen onnistumisen ja hyvinvoinnin perusta.
Kiinnostavia ja merkityksellisiä ovat sosiaali-
ja terveydenhuollon asiakkaiden ja henkilökunnan omat kokemukset osallisuudesta
ja osallistumisesta. Tuoko osallisuus hyvinvointia ja valtaistumista niin kuin
sanotaan? Onko osallistuminen itsemääräämisoikeutta vai pakko? Miten
asiakkaiden osallistumisen lisääminen vaikuttaa ammattilaisen työhön? Mitä se
henkilökunnalta vaatii?
Opinnäytetyössämme kehitimme palvelumuotoilun keinoin asiakkaiden
osallisuutta lisäävää ja hyödyntävää toimintaa mielenterveyskuntoutuskoti
Pelapuussa. Laadimme yritykselle asiakasosallisuuteen perustuvan toiminnan
kehittämisen mallin. Tuotimme samalla tietoa asiakasosallisuuteen perustuvista
menetelmistä ja osallistumisen merkityksestä ikääntyneille
mielenterveyskuntoutujille sekä työntekijöille.
Mielenkiintoinen prosessi lähti Morizin mallia mukaillen
ymmärtämisestä ja pohtimisesta: Tutustuimme asiakkaisiin, havainnoimme sekä
osallistuimme toimintaan. Arvioinnin ja palautteen mukaan osallistuminen ja
menetelmät tuottavat osallisuuden kokemuksia. Nämä kokemukset puolestaan lisäävät
hyvinvointia ja pystyvyyden tunnetta, vähentävät yksinäisyyttä ja jopa estävät
mökkihöperyyttä.
Osallistuminen suunnitteluun ja päätöksentekoon kuntoutumiskodilla
antoi ihmisille rohkeutta osallistua myös muualla. Toimintamahdollisuudet ja elämänpiiri
laajenevat. Osallisuus yhteisissä asioissa lisäsi myös kykyä ottaa muita huomioon
ja tehdä yhteisiä päätöksiä ”ettei oltais´ niin kuin päättömät kanat kaikki
haluamassa vain omaa asiaa”.
Henkilökunta näki oppineensa antamaan enemmän valtaa ja vapautta
asukkaille. Se ei ollut helppoa: ”opittiin joustamaan ja muokkaamaan ideoita
tyrmäämisen sijaan”.
Asiakasosallisuuteen perustuva toimintamalli sopii hyvin
ikäosaamisen ja ikäihmisten kanssa toimimisen kehittämiseen. Vain ikääntyvät
itse voivat tuottaa autenttista tietoa siitä, mitä toivovat, mikä heille sopii
ja mikä on mahdollista.
Asiakkaiden ja asukkaiden ottaminen lähtökohdaksi ja
päätoimijoiksi vaatii rohkeutta ja avoimuutta. Se vaatii nöyryyttä hyväksyä,
etteivät kaikki meistä työntekijöistä ”hyvät jutut” aina palvelekaan asiakasta.
Kirjoitus perustuu opinnäytetyöhön: Palvelumuotoilu asiakasosallisuuden edistäjänä ikääntyneidenmielenterveyskuntoutuksessa
Hyvää työtä - asukkaat ja asiakkaat systemaattisen, tutkimusavusteisen kehittämistyön ytimessä - onneksi olkoon!
VastaaPoistaTsemppiterveisin,
Tarja Kauppila, ISO