Katariina
Kohonen
sosiaalityöntekijä
HUS
Taloudellisen ahdingon omahoito voi olla palvelun
käyttäjien näkökulmasta hyödytön, hyödyllinen tai jotain siltä väliltä. Palvelun käyttäjät on pyrittävä ottamaan
mukaan kehittämiseen, mutta pienillä resursseilla kaikkea ei voi tehdä samaan
aikaan. Prosessin aikana olen oppinut, että vastausten etsimisen sijaan meidän
tulisi etsiä oikeita kysymyksiä. Ja niitä minulta kysytäänkin jatkuvasti. Löydämme
vastauksia, kun kysymme, kuinka varmistetaan nettisosiaalityön valtakunnallinen
kehittäminen. Kuinka saamme sosiaalityöntekijät innostumaan netin
mahdollisuuksista ja innovaatioista? Kuinka pärjäävät ne asiakkaat, jotka eivät
hallitse tietokoneiden ja älypuhelinten käyttöä? Kuinka asiakkaat,
kokemusasiantuntijat ja tutkimus kytketään mukaan virtuaalipalvelujen
kehittämiseen?
HUSin tuottamasta Mielenterveystalon verkkopalvelusta on työpaikallani
psykiatrian poliklinikalla muodostunut luonteva osa arjen työtä. Potilaat
voivat hyödyntää palveluja osana hoitoa, ja monet työkavereistani
työskentelevät nettiterapeutteina. Perinteiset palvelut eivät ole kuitenkaan
verkkopalvelun myötä kadonneet, vaan niitäkin on kehitetty.
Mielenterveystalo on laajentunut ja sisältöä on tuotettu
moniammatillisesti. Sosiaalityö ei kuitenkaan ollut tässä mukana. Aloin
kehitellä ideaani ”nettisosiaalityöstä” ja esittelin sen HUSin
innovaatiopajassa syksyllä 2015. Innovaatiopajan kautta sain kontakteja ja
rohkaisua kehitystyön aloittamiseen.
Kuukausia kestäneen prosessin jälkeen
Mielenterveystalossa julkaistiin nettisosiaalityön osio, Taloudellisen ahdingon
omahoito-ohjelma. Se perustuu terveydenhuollon sosiaalityöhön ja on tuotettu
yhteistyössä HUSin It-psykiatrian ja psykososiaalisten hoitojen yksikön kanssa.
Ohjelma on tarkoitettu varhaisen vaiheen tueksi, ja siinä huomioidaan
konkreettisten taloudellisten ongelmien lisäksi psyykkiset ja sosiaaliset
haasteet. Olen vastannut projektista ja luonut valtaosan omahoidon sisällöstä.
Annan itselleni eriomaisen arvosanan projektin onnistumisesta.
Millä perustein projekti on onnistunut? Taloudellisen
ahdingon omahoidon kehittämisessä ei ole ollut mukana palvelun käyttäjiä.
Asiakkaiden tarpeita ei ole selvitetty etukäteen ja palautetta on kertynyt vain
ammattilaisilta. Taloudellisen ahdingon omahoitoa onkin arvioitava pilottina,
joka on toteutettu pienin resurssein. Parhaimmillaan se innostaa
sosiaalityöntekijöitä kehittämään lisää palveluja verkkoon ja kääntää katseen
ennaltaehkäisevän sosiaalityön mahdollisuuksiin. Rahoitusta hakiessa on
hyödyllistä, kun voi osoittaa konkreettisen esimerkin kaikille avoimesta
nettisosiaalityöstä.
Projektin suurin saavutus on ollut näkyvyys. Olen
osaltani luonut näkyvyyttä terveyssosiaalityölle sekä terveydenhuollossa että
sosiaalialalla. Olen myös herätellyt keskustelua sosiaalityöstä ja
digitalisaatiosta sosiaalialalla. Olen saanut uusia kontakteja, minua on
pyydetty puhumaan ja kirjoittamaan. Syksyn aikana olen havainnut, että muutkin
sosiaalityöntekijät pohtivat ja suunnittelevat nettisosiaalityön kehittämistä.
Myös rahoitusmahdollisuuksien kartoittamisessa ja hakemisessa on aktivoiduttu
ympäri Suomea.
Ei kommentteja:
Lähetä kommentti