Anne Surakka (vas.),
erityisasiantuntija, tiedolla johtaminen
Seija Okulov,
projektitutkija, ISO SOS -hanke
Miten tyytyväinen
asiakkaasi on elämäänsä? Miten helppo hänen on tutustua uusiin ihmisiin tai
onko hänellä jokin oppimisen, keskittymisen tai hahmottamisen vaikeus?
Toivoisiko hän muutosta ennemmin mielen hyvinvointiin vai työtilanteeseensa ja
onko hän tuntenut itsensä hyödylliseksi? Miten hän on kokenut sosiaalisen
kuntoutuksen palvelut ja, mitä vaikutuksia niillä on ollut hänen
toimintakykyynsä? Sosiaalityössä saamme perinteisesti tietoa asiakkaiden
elämästä ja tarpeista suoraan heiltä itseltään, mutta osaamme myös yhdistää
taitavasti erilaista informaatiota useista lähteistä asiakasymmärryksen
lisäämiseksi.
Yksilöohjauksessa ja
moniammatillisessa työskentelyssä luodaan luottamussuhdetta ja kuullaan
asiakkaan näkemyksiä. Kuitenkin usein vastaamme tulee tapauksia, joissa
asiakkaan tilanteessa ei tapahdu tavoiteltua edistymistä tai suunniteltuja
siirtymiä muiden palveluiden piiriin; työntekijälle voi tulla tunne, ettei
hänellä tai asiakkaan kanssa työskentelevällä verkostolla ole sittenkään
tiedossa kaikkia tilanteeseen vaikuttavia seikkoja.
Sosiaalityössä
pyrkimyksenä on asiakasta itseään hyödyttävä yhteistyö ja erilaiset
toimenpiteet hänen tavoittelemansa muutoksen tukemiseksi. Samalla meidän
työntekijöiden tulisi pystyä osoittamaan, millaisia tuloksia työllämme on saatu
aikaiseksi ja erityisesti se, miten asiakas kokee tilanteensa muuttuneen.
Sosiaalityössä toimintaa pitää pystyä arvioimaan päivittäin ja toiminnan tueksi
tarvitsemme tietoa, jota meidän tulee kerätä esimerkiksi mittaamalla.
ISO SOS -hankkeessa
sosiaalityössä on tehty erilaisia mittarikokeiluja, joista Kykyviisarin osalta
on vastikään julkaistu alustavia tuloksia. Mittarikokeilusta voi tehdä vain suuntaa-antavia johtopäätöksiä,
mutta näyttää kuitenkin siltä, että mittarilla on merkitystä
asiakastyöskentelyssä ja kokemukset sen käytöstä ovat rohkaisevia. Kykyviisarin
käyttö on parantanut asiakkaan ja työntekijän välistä yhteistoimintaa
asiakastyössä ja auttanut asiakasta tuomaan omia näkemyksiään esille. Mittari
toimii työskentelyssä kanavana, jonka kautta saatava tieto on neutraalia eikä
henkilöidy työntekijään. Mittarin avulla asiakkaan tilanteesta on noussut esiin
myös sellaisia asioita, jotka olisivat muuten saattaneet jäädä pimentoon.
Mittareiden käyttö
koetaan toisinaan työlääksi, eikä yhtä mittaria voi soveltaa kaikkiin
tapauksiin. Palveluiden asiakaslähtöisyyden edistämiseksi ja työn vaikutusten
osoittamiseksi tarvitsemmekin osaamisen vahvistamista ja erilaisten menetelmien
hallintaa. Näitä tavoitteita kohti pyritään myös sosiaalihuollon palveluiden
kehittämistä raamittavassa Tulevaisuudensote-keskus -ohjelmassa. Jos koet,
että sinulla tai organisaatiossasi on laajemmin tarvetta asiakastyön
vaikuttavuuden arviointia helpottaville työkaluille, suosittelemme tutustumaan
esimerkiksi Kykyviisariin.
SAATAVAT LAINAT
VastaaPoistaTarvitsetko henkilökohtaisen, yritysrahan lainan, vakuudettoman lainan, saada vakuudettoman käyttöpääoman? Meillä on lainaohjelmia, jotka on räätälöity kaikille profiileille, jotta he voisivat lainata tänään meille tyydyttämään yrityksesi tarpeet.
toiminta;
Nopea ja yksinkertainen laina
Nopea hakemusprosessi
Hyväksynnät 24-72 tunnin sisällä
Valinnainen maksulaina
Rahoitus alle 5 päivässä
SAATAVAT LAINipalvelut:
================================
* Henkilökohtaiset lainat.
* Liiketoimintalainat.
* Sijoituslainat.
* Liiketoiminnan laajennuslainat.
* Kovat rahalainat
Rakennuslainat.
* Tilauksen luottokortti
* Velan vakauttamislaina
Tarjoamme talousneuvontaa asiakkaille, yrityksille, jotka etsivät velkaa / lainan rahoitusta ja etsivät käyttöpääomaa uuden yrityksen perustamiseksi tai olemassa olevan liiketoiminnan laajentamiseksi.
Kiinnostuneet osapuolet, ota meihin yhteyttä saadaksesi lisätietoja
mail; Howardfinancialaid@yahoo.com
Whatsapp: +1 (573) 279-4038
Yrityksen osoite: West Ave, Hawthorne, CA.
kuinka saada lainaa käynnistysyritykselle nopea hyväksyntälaina
VastaaPoistaniinkin alhainen kuin 3 prosentin koron laina nolla vakuuslainalla
tiedot (Atlasloan @ protonmail.ch / whatsapp +1(443)345-9339)