Mitä tuumaisit toimeentulotukisovelluksesta tai Kelan
perustulo-applikaatiosta älypuhelimessasi? Digiajan arkea helpottavat keksinnöt
ovat suunnattu pääasiassa niille yhteiskunnan jäsenille, joilla hommat ovat
hanskassa ja hanskat tallessa. Ulkopuolelle jää paljon ihmisiä. Osalla ei ole syystä
tai toisesta mahdollisuutta käyttää uusinta nykyteknologiaa. Osalle arki on
jokapäiväistä henkistä tai fyysistä selviytymistä.
Sähköisten järjestelmien ongelmakohtia on muutenkin kritisoitu
viime aikoina. ”Koen, että edelliset sähköisen hakemuksen puutteet ja suoranaiset
viat ovat jätetty vaikeuttamaan hakemuksen jättämistä, jotta mahdollisimman
moni jättäisi hakemuksen tekemättä.” Oma henkilökohtainen kokemukseni tukee
edellistä kommenttia.
Toimeentulotuen hakuprosessia on viime vuosina kehitetty
useissa kunnissa. Tavoitteena on ollut vähentää paperityötä ja tarjota asiakkaalle
joustavampia palveluja. Tehokkuusajattelun alle jäävät kuitenkin inhimilliset
arvot ja tarpeet, joita laiminlyömällä kasvatamme hyvinvoinnin sijasta
pahoinvointia ja syrjäytymistä.
Seuraava lainaus on omasta tutkimusaineistostani: ”Itse
asiassa rahallinen avustaminenkaan ei ole niin tärkeää kuin se, että annetaan
asiakkaalle se tunne, että sinua ei ole unohdettu ja sinua halutaan auttaa.” Monelle
toimeentulotuen hakijalle asiointi sosiaalitoimiston henkilökunnan kanssa on
saattanut olla yksi harvoista ja aidoista ihmiskontakteista arjessa. Taloudellisen
avun lisäksi asiakas arvostaa toisen ihmisen läsnäoloa ja kuunnelluksi
tulemista enemmän kuin ehkä tulemme ajatelleeksi. Tietokone ja sähköiset
lomakkeet tuovat asiointiin liukuhihnamaisuutta ja kasvottomuutta. Yksilöiden
tarinat, taustat ja ongelmat hukkuvat massaan.
On paradoksaalista ajatella, että yksilökeskeisessä
yhteiskunnassamme yksilöön keskittyminen vähenee palvelu palvelulta. Myös
yleinen oletus siitä, että kaikilla ihmisillä olisi yhtäläiset mahdollisuudet
käyttää tietokonetta tai muita digitaaliseen asioimiseen tarvittavia laitteita
on epätasa-arvoistavaa.
On tärkeää ymmärtää, että tulevaisuudessakaan digitalisaatio
ei välttämättä ylety joka kotiin. Toimeentulotuen Kela-siirron myötä on
huomattu, kuinka toimistoissa asioimisella on edelleen suuri merkitys
asiakkaille. Kehotukset verkossa asioimiseen eivät auta ratkaisemaan
toimistoissa seisovaa ruuhkaa juuri nyt.
Löytyykö lomakeviidakosta enää ihmisyyttä ihmisille? Paljon
kertova on ihmisen kommentti: ”Rakkaus sieltä sossusta puuttuu, eikä
uudenlaiset hakemuskaavakkeet”.
Blogi perustuu kandidaatintutkielmaani Tampereen
yliopistossa syksyllä 2016. Tutkielmassani käsittelin yhteiskunnan kokemista
toimeentulotukeen linkittyvien tunteiden kautta. Aineisto koostui Joensuun
Sossufoorumin kirjoitushaasteen tuotoksista. Sitaatit ovat tutkielmani
aineistosta.
Ei kommentteja:
Lähetä kommentti