Arja Jämsén työskentelee Itä-Suomen sosiaalialan
osaamiskeskuksessa yksikön johtajana ja Tuula Kukkonen yliopettajana
Karelia-ammattikorkeakoulussa.
Kävelepä päivällä kauppakeskuksen käytävillä. Ketä näet:
ikäihmisiä ostoksilla, kahvittelemassa, kevään muotia tai kirjoja
tutkiskelemassa. Entä teatterissa? Laivaristeilyllä, kuntosalilla, runoillassa?
Sama juttu.
Tänä syksynä Suomen kaikkien aikojen suurin ikäluokka
täyttää 70 vuotta. Ikäihmisten määrä ja osuus väestöstä kasvavat, mutta kysymys
ei ole pelkästään siitä. Nykyiset ja varsinkin tulevat ikäihmiset ovat
elämäntavoiltaan ja kulutustottumuksiltaan perin toisenlaisia kuin vanhukset, joihin
olemme menneillä vuosikymmenillä tottuneet.
Millainen kuva meillä on nykyajan ikäihmisistä ja heidän
elämästään? Entä tulevaisuus: Tunnistammeko yksilölliset ja vaihtelevat tarpeet
ja unelmat vai näemmekö mielikuvissamme tasaisen harmaapäisen joukon hiljalleen
rollaattoriaan työntelemässä?
Väitämme, että ikäystävällisyys voisi olla yrityksille
valttikortti. Millainen on ikäystävällinen yritys? Se ottaa ikäihmiset huomioon
yhtenä kasvavana asiakasryhmänä, osaa lähestyä heitä ja tarjota heille
kohdennettuja palveluja. Kehittämällä omaa palvelua, tuotteita ja markkinointia
ikäystävälliseksi yrityksellä on mahdollisuus kasvattaa asiakaskuntaa ja
liikevaihtoa.
Ikäystävällisessä yrityksessä yhdistyy kaksi eri suunnasta
tulevaa näkökulmaa. Lähtökohtaa voi kuvata sekä eettiseksi että arkisen
käytännölliseksi. Yhtäältä ikäystävällisen ajattelussa korostuu
liiketaloudellinen, yrityksen hyötyä korostava ajattelu. Toisaalta
ikäystävällisyys on myös käyttäjälähtöistä ja nousee ikäihmisten tarpeista:
Ikäihmiset saavat sitä kautta parempaa palvelua ja tarpeisiinsa sopivia
palveluita ja tuotteita. Ikäystävälliset yritykset voivat parhaimmillaan
vahvistaa ikäihmisten toimintakykyä, omatoimisuutta, itsemääräämistä ja
hyvinvointia.
Yritykset tarvitsevat uutta ikäymmärrystä palvelujen,
tuotteiden ja markkinoinnin suunnittelussa ja kohdentamisessa. Ikäystävällinen
asiakaspalvelu huomioi sekä iän että ikäihmisten moninaisuuden ja
yksilöllisyyden. Yritys tuntee ja tunnistaa asiakaskuntansa ja heidän
tarpeensa. Asiakasymmärrystä löytyy ikäihmisiltä itseltään. Heitä kannattaa
kuunnella esimerkiksi asiakasraatien kautta.
Ei kommentteja:
Lähetä kommentti