Esso-hanke, Etelä-Savon sairaanhoitopiiri
Sydän pompottaen soitan Kriisikeskukseen. Ystävällinen
henkilö vastaa pian ja sovin tapaamisen huomiseksi. Puhelun jälkeen mietin ” Ei
minulle pitänyt käydä näin, vaan nytpä on elämä sekaisin enkä jaksa asioiden
kanssa yksin.” Olen käynyt läpi kriisin niin kuin lähes jokainen meistä
elämänsä aikana.
Koulutus, työkokemus ja omat elämänkokemukset ovat kaikki
voimavaroja nykyisessä työssäni. Toimin
Etelä-Savon perusterveydenhuollon yksikössä Esso-hankkeessa. Työskentelen
sosiaalipalveluiden kehittäjänä ja kokoan alueellista sosiaali- ja
kriisipäivystyksen toimintamallia Etelä-Savon alueelle.
Perusterveydenhuollon yksikön tehtävänä on toimia linkkinä
erikoissairaanhoidon ja perusterveydenhuollon välillä. Yksikössä kehitetään
yhteistyötä eri toimijoiden välillä, myös sosiaalitoimen suuntaan.
Toimin linkkinä alueen kuntien sosiaalityön,
terveyssosiaalityön ja terveydenhuollon välillä. Erityisesti kokoamme
asiakaslähtöisiä, monialaisia toimintamalleja.
Keskeistä on pohtia, kuinka palvelu näyttäytyy asiakkaalle ja kuinka hän
sen kokee. Kohtaavatko asiakkaan tarpeet
ja tarjottava palvelu toisensa?
Käytännössä kehittämistyö on eri toimijoiden tapaamisia
yhdessä ja yksin. Sosiaali- ja kriisipäivystyksen toimintamallissa yhteisen
pöydän äärellä kohtaavat kuntien sosiaali- ja terveydenhuollon,
erikoissairaanhoidon, valtion ja järjestöjen toimijat. Rakennamme yhteistä
näkemystä asiakaslähtöisestä palvelukokonaisuudesta, johon on helppo ottaa
yhteyttä ja joka toimii palvelevalla toimintatavalla. Olemme keränneet kokemuksia
myös muualla toimivista sosiaali- ja kriisipäivystysmalleista.
Alueellisissa kehittäjäryhmissä olemme pohtineet
tulevaisuuden sosiaalityötä ja -ohjausta, kun toimeentulotuki siirtyy kelaan ja
siirrymme uudenlaisiin sote-rakenteisiin. Uskonpa, että useimmat
kehittämisryhmissä mukana olevat työntekijät ovat avaamassa omaa työtään ja
peilaamassa ajatuksiaan toisten samaa työtä tekevien kanssa. Samalla rakennamme
yhteistä käsitystä sosiaalityöstä.
Etelä-Savossa valmistellaan vapaaehtoista kuntayhtymää
kevään 2016 aikana. Terveydenhuollon työntekijöistä sosiaalityö on sekavaa ja
sitä on vaikea ymmärtää. Ja sama pätee toisinpäin! Se mikä on vieraampaa,
vaikuttaa monimutkaisemmalta.
On tärkeää, ettemme unohda asiakkaita. Olen erittäin ylpeä
Etelä-Savon alueella kerätystä 244 asiakaspalautteesta, jotka koskivat
sosiaalitoimen palveluiden saatavuutta ja asiointikokemuksia. Ne osoittivat,
että kehittämistyötä pitää jatkaa, mutta oikealla tiellä ollaan. Seuraava
tehtäväni on kriisiasiakkaan palvelukokemusten kuuleminen.
Olen huomannut, kuinka paljon organisaation rajat ohjaavat
työtämme ja palvelun toteuttamista. Asiakkaan tarpeet ja niiden mukainen
palvelujen tarjoaminen uhkaavat hämärtyä.
Ei kommentteja:
Lähetä kommentti