Eläkkeelle siirtyessään näkee kirkkaasti mennyttä: jokaisen esimieheni
eri vaiheissa rinnallani. Mistä koostuu hyvä sosiaalialan johtaminen? Muistelemalla
haluan hiukan lisätä ymmärrystä.
Aloitin työurani sosiaalityöntekijänä poikien koulukodissa. Vanhan
koulukotijohtajan kyky osoittaa kunnioitusta nuorelle sukupolvelle kosketti.
Erityistyöntekijänä sosiaalityöntekijä oli johtajan mukaan valtavirrasta
poikkeava henkilö, jonka toimintaa koulukotiympäristö muokkaa. Sosiaalityön
identiteettiäni tuki kannustava valmentava johtaminen ilman, että käsitettä
silloin käytettiin. Johtajaominaisuuksina
korostuivat laaja yhteiskunnallinen ymmärrys ja kunnioittava sosiaalisuus. Johtaja
näki nuoret pojat, oppilaat, henkilöstön ja yhteisön. Katse ei ollut johtajan,
kasvattajan tai sosiaalipoliitikon. Hän katsoi siitä, mistä laiminlyöty, kehityksessään
haavoitettu nuori poika katsoi. Hän kuuli ajatuksia ja tunteita, loi
luottamusta katse tulevaisuudessa. Arvokasta
johtamisessa on empaattisuus, eettisyys ja vahva energia. Ammatissa kasvaminen
on ihmisenä kasvamista.
Siirryttyäni tyttöjen koulukotiin kohtasin esimiehessäni tunneälyn
mestarin. Älykäs rationaalinen johtaminen yhdistyi itsetuntemukseen ja vuorovaikutustaitoihin.
Vahva itsehallinta ja paineensietokyky toi turvallisuutta. Kiinnostavinta oli oivaltava
huumorin- ja tilannetaju: lämmin huumori lisäsi kohtaamisten arvonantoa ja arjessa
viljeltiin iloa. Ilo ja keveys loivat työn ja yhteisön ainutlaatuisen hengen.
Sosiaalialan oppilaitosverkoston synnyttyä lähdin luomaan uuden
polven koulutusta. Esimieheni oli rehti ja rohkea uuden luoja. Henkilöstö rakensi
alan tieto- ja arvoperustaa, ihmiskäsitystä ja näkyvyyttä. Kehittämiseen rauhaa
toi johtamisen ennakoivuus ja johdonmukaisuus. Vaikutuin johtamisen selkeydestä
sekä sosiaalialan arvokkuudesta ja voimasta koulutusarjessa.
Ammattikorkeakoulussa loimme sosiaali- ja terveysalan
yhteistä koulutusohjelmaa. Johtajamme tunnisti yhdistymisen kasvukipuja ja valtajännitteitä.
Hän oli lempeä eikä koskaan kadottanut näkemystä prosessista ja tavoitteesta, omasi
tietoa yhteistyön vaatimasta sitkeydestä. Johtaja antoi mallia päämäärätietoisuudesta,
nöyryydestä ja palveluhenkisyydestä.
ISO koitui työurani kutsumukselliseksi täyttymykseksi. Sain yhdistää
kehittäjän työn ja elämäntyylini, luovan intohimoni, ikäni, kokemukseni ja
elämänarvoni. Integraatio oli positiivista. Työstä koitui keskeinen
itseilmaisun alue. Mielensisäisten merkitysten läsnäolo työssä ei mahdollistu
ilman ikä- ja sukupuolisensitiivistä johtamisosaamista.
Johtajamme loi työhön hehkua. Johtamisessa loistivat
elinvoima, henkinen notkeus ja rentous. Yhteisön itseluottamus kumpusi innostuksen
palosta ja vahvasta oppimisen asenteesta. Moniäänisissä dialogeissa oli tilaa keskeneräisyydelle
ja kipinöiville, myös kapinoiville ajatuksille. Hyvä johtaminen on
vuorovaikutusta, jossa niin esimiehellä kuin työntekijöilläkin on oma
vastuullinen roolinsa, joka vaikuttaa jokaiseen. Se synnyttää hyviä työyhteisötaitoja,
itsensä johtamista, oman työn ja elämän teeman löytämistä.
Johtamisen taito - mikä näitä ikimuistoisia johtajiani
yhdisti?
Hyvä sosiaalialan johtaja rakastaa totuutta ja tunnustaa työnsä
yhteiskunnalliset lähtökohdat. Hän on nöyrä ja uljas yhtä aikaa. Hän kysyy kriittisesti.
Johtajuus versoaa henkilökohtaisesta näystä, sitoutumisesta ja kutsumuksesta
palvelemiseen. Johtajillani oli luottavaiset silmät, katse, joka tuottaa toivoa
ja onnistumista, kasvot, jotka heijastivat valoa. Heissä oli uskallusta tulla
tärkeäksi toisille ja antaa toisten tulla tärkeiksi itselle. Sain kokea johtajuuden
integroitumisen selkeään persoonallisuuteen. Hyvä johtaja näkee arjen kauneuden
ja myös rikkonaisuuden sekä kokee täydesti myös eheytymisen ihmeen ja lohdun.
Mielenkiintoista pohditaa. Olen myös huomannut sen, että johtamisella ja erilaisilla tyyleillä on suuri vaikutus. Meillä yrityksessä on nyt myös kehittämisvuosi menossa. Johtamisen kehittäminen ehdottomasti on yksi osa-alueista, ja siten toivottavasti moni asia ratkeaa ja paranee. https://educo.fi/johtamisen-kehittaminen/
VastaaPoista