sosiaalityöntekijä
Asiakas on aina oikeassa, sanotaan liike-elämässä. Sosiaalihuollon asiakas on aikojen saatossa päätynyt
ruotiukosta ja kunnan elätistä asiakkaaksi. Päästäkseen oikeuksiinsa
sosiaalihuollon asiakas tarvitsee tietoa ja neuvontaa palvelujärjestelmän
viidakossa. Sosiaalihuollon asiakaslaki
tuli voimaan vuonna 2001. Lain tavoitteena on asiakkaiden aseman vahvistaminen
sekä asiakkaan itsemääräämisoikeuden ja itsehallinnan korostaminen.
Asiakaslaissa on säädetty asiakkaan osallisuuteen, kohteluun ja oikeusturvaan
liittyvistä oikeudellisista periaatteista. Asiakaslaissa velvoitetaan jokaista
kuntaa nimeämään sosiaaliasiamies, jonka tehtävänä on tiedottaa sosiaalihuollon
asiakkaan oikeuksista ja ohjata asiakasta oikeuksiensa äärelle; neuvoa
sosiaalihuollon asiakkaita ja avustaa muistutuksen tekemisessä. Tämän lisäksi sosiaaliasiamiehen
tulee toimia asiakkaan oikeuksien edistämiseksi, seurata asiakkaan oikeuksien
aseman ja oikeuksien kehitystä kunnassa sekä raportoida siitä vuosittain
kunnanhallitukselle.
Sosiaaliasiamiestoiminta on edelleen melko huonosti
tunnettua. Toiminnasta tiedottaminen on sekä toiminnan järjestämisestä
vastuussa olevien kuntien että sosiaaliasiamiehen itsensä vastuulla. Molemmat
tahot voisivat parantaa tiedottamista entistä monikanavaisemmaksi,
tehokkaammaksi ja selkeämmäksi. Palvelun saavutettavuus vaihtelee ja huonoimmin
palveluun pääsevät käsiksi sitä eniten tarvitsevat, toimintakyvyiltään
heikoimmat kansalaiset. Helpoimmin sosiaaliasiamiehen, kuten kaikki muutkin
palvelut, löytävät henkilöt, joilla on hyvät tiedonhankinnan valmiudet ja kyky
ilmaista itseään.
Sosiaaliasiamiehellä ei ole päätösvaltaa, vaan
asiantuntijuus- ja vaikuttavuusasema. Asiantuntijuuden perusta on koulutuksessa
ja osaamisessa. Osaamista
sosiaaliasiamiehen tehtävässä on lainsäädännön ja palvelujärjestelmien hyvä
tuntemus vuorovaikutus- ja neuvottelutaitoja unohtamatta. Vaikuttavuutta ei voi
saavuttaa ilman uskottavuutta, jonka edellytyksenä on sosiaaliasiamiehen puolueeton
ja riippumaton asema. Mikäli sosiaaliasiamies tekee työnsä ohella
sosiaalitoimessa päätöksiä, toiminnan puolueettomuuteen ja riippumattomuuteen
on vaikea uskoa. Uskottavuutta parantaa toiminnan vakiintuminen ja jatkuvuus.
Sosiaaliasiamiestoiminnan poukkoilu toimijalta toiselle ei kasvata sen enempää
uskottavuutta kuin asiantuntemustakaan. ”Köyhän miehen mallin” hakeminen
sosiaaliasiamiestoiminnassa on lyhytnäköistä säästämistä.
Uusi sosiaalihuoltolaki henkii asiakkaan aseman vahvistumista ja
rakenteellista sosiaalityötä, jossa palvelujen tarpeeseen vastattaessa
tarvitaan entistä enemmän tietoa siitä, mitä palveluja juuri tällä alueella
tarvitaan. Sosiaaliasiamiestoiminnan kautta tietoja tilastoidaan ja
raportoidaan jo nyt. Tilastointi ja raportointi tarvitsevat yhtenäistämistä ja
kehittämistä. Sosiaaliasiamiestoimintaa ja sen tuottamaa tietoa kannattaisi
koota ja hyödyntää kunta-, maakunta- ja valtakunnan tasoilla palvelujen suunnittelussa
ja järjestämisessä. Sosiaaliasiamiestoiminnan
näivettäminen on valtavaa resurssien hukkaamista näinä aikoina, kun palvelujen
rakenne on muuttumassa ja järjestämisessä ollaan siirtymässä suurempiin
kokonaisuuksiin.Tikku kynnen alla vai lastu laineilla?Sosiaaliasiamiestoiminta asiakkaan oikeuksien edistäjänä Itä-Suomen alueella.
Hyvää kantaaottavaa tekstiä sosiaalimiehen työstä ja toiminnasta.Mielenkiintoista on nähdä miten työnkuva muuttuu sote-uudistuksen myötä.
VastaaPoista