Seija
Okulov työskentelee projektitutkijana ISO SOS -hankkeessa.
Mittaaminen ja työn
tulosten arviointi ovat esillä kaikkialla – niin myös ihmissuhdetyössä.
Sosiaalityöhönkin sitä on alettu tuoda yhä innokkaammin. Samalla ovat
yleistyneet vasta-argumentit: sosiaalityötä ei yksinkertaisesti voi mitata,
mittaaminen ei sovi herkkään dialogiseen työskentelyyn. Miksi sosiaalityötä
kuitenkin pitäisi mitata?
Sosiaalityö on
asiakkaan hyvinvointia edistävää muutostyötä ja muutos tapahtuu jostain
tilanteesta johonkin toiseen. Tavalla tai toisella olisi pystyttävä näyttämään,
mistä lähdettiin ja mihin tultiin – erityisesti silloin, kun tilanteen
parantamiseksi on tehty joitain toimenpiteitä, päätöksiä tai väliintuloja.
Tämän näkyväksi tekemiseen tarvitaan mittaria. Yksittäisen asiakkaan kanssa
työskentelystä mittari tuottaa tietoa, joka muodostaa laajemman kuvan. Ihminen
elää omassa ympäristössään ja hyvinvointi syntyy yksilön ja hänen
toimintaympäristönsä eri tasojen välisen suhteen tasapainosta. Mittarin avulla
voidaan arvioida sitäkin, onko tämä tasapaino kunnossa.
Sosiaalityön
toimenpiteiden mittaamisen kritiikiksi on esitetty sitä, että se on
työntekijöiden arvostelemista. Jos näin on, haiskahtaa siltä, että
työyhteisössä on silloin muutakin korjaamisen syytä kuin mittarien käyttö.
Mittari on työkalu työn tekemiseen, ei sen tekijän arvioimiseen. Tässä samalla
paljastuu oivallisesti se, miten henkilökohtaista sosiaalityö on. Tästä
ajattelusta tulisi voida nousta ylemmälle tasolle. Mikä on iso kuva, mihin
mittauksen tulokset liittyvät ja mistä ne kertovat?
Mittarin käytön
yksinkertainen peruste on, että se kertoo työntekijälle perustietoa hänen
tekemästään työstä. Paljonko hänellä on ja millaisia asiakkaita, millaisissa
elämänympäristöissä asiakkaat elävät? Työntekijää varmasti myös kiinnostaa,
ovatko asiakkaat saaneet apua sosiaalityöstä tai ovatko toimenpiteet olleet
vaikuttavia. Ennen muuta mittaamisen
tulisi olla sosiaalityölle avuksi, koska se auttaa priorisoimaan työn
toimenpiteitä juuri tuota edellä kuvattua tietoa tuottamalla. Näin voidaan
perustella sosiaalityön paikkaa ja sen vaatimia resursseja.
Mittaaminen ei ole
vain yksittäisen sosiaalityöntekijän juttu – eikä siten häntä arvioiva asia.
Mittaamisen ja sitä kautta saadun tiedon on tultava koko organisaation
käyttöön, mutta mahdollistavatko rakenteet tällä hetkellä sen? Onko
organisaation johdossa ymmärrystä siitä, miten mittaamalla saatua tietoa
käytetään ja mihin? Mittarien käytölle pitäisi olla myös aikaresurssia työssä,
joka tällä hetkellä on tulipalojen sammuttamista. Mittaritiedon käyttö voi
ehkäistä näitä tulipaloja, joten tarvitaan pitkäjänteistä ja tulevaisuuteen
suuntaavaa ymmärrystä siitä, mihin kaikkeen mittaritiedolla voidaan vaikuttaa.
Hei, juuri tulossa EHMA- kongressissa jossa pohdittiin mitä terveydenhuollossa pitäisi mitata. Value-based health care-ajattelussa mitataan potilaan kokemus hyötyjä. Jos sosiaalipalveluissa otetaan sama tavoite, mitataan oikeita asioita. Uskoakseni myös työntekijän kannalta.
VastaaPoista