johtaja
Kehittämiskeskus Tyynelä
”Aina me kuitenkin toisiamme
tarvitsemme” lausui kollega, kun ihmettelin tätä valtakunnassa pinnalla olevaa sote-
ja maakuntauudistuskeskustelua.
Kollegan lausuma ajatus on ollut
mielessäni myös laajemmin sosiaalialan työtä pohtiessani. Mietimme työyhteisössä,
mitäs kaikkea sitä ympärillä tapahtuukaan. Meneillään on muutoksia
aikuissosiaalityössä, sote-sopan keitossa ja ehkäisevän päihdetyön alueella, alkoholi-
ja tupakkalainsäädännössä. Muutosta tulee rahapeliyhtiöiden toimintaan, Hallituksen
kärkihankkeet muutoksia ja mitähän vielä. On siinä monta muutosta. Tuossa
meidänkin keskustelussamme menivät iloisesti sekaisin kaikki asiat, jotka
tavalla jos toisellakin vaikuttavat meidän molempien arkeen. Mutta miten, sitä
emme vielä tiedä.
Ja siinä samalla kuin me, ammattilaiset,
mietimme, kuinka meidän käy, pohdimme myös sitä, kuinka meidän asiakkaiden käy.
Kohtaamamme asiakkaat ovat samoja kuin ennen, he pohtivat omia arkisia asioitaan
elämässään ja toimintaympäristössään.
Kuinka muistaisimme miettiä ja puolustaa
sitä yksinäistä, syrjässä olevaa Maijaa tai Mattia, joka ei ole aktiivinen
sosiaalisen median käyttäjä, kärsii yksinäisyydestä, ei omaa suuria tuloja
hankkiakseen kaikkia palvelutarjottimella olevia palveluja, saatikka että saisi
ne palvelut lähelle kotia tai jopa kotiin saakka. Ja sähköistenkin palvelujen
käytön kanssa on vähän niin ja näin. Kuinka voisimme tarjota Maijalle tai
Matille turvaa omaan asuntoon, niihin tuttuihin ympäristöihin ja niiden
asioiden äärelle, jotka ovat heille tärkeitä. Kuinka ymmärtäisimme ja osaisimme
toimia asiakkaiden hyväksi.
Vaatii suurta keskittymistä ja energiaa,
kun sosiaalialan ammattilaisena yrittää samaan aikaan kasvattaa itseymmärrystä,
ymmärtää organisaatioiden muutosta, miettiä tulevaisuutta, laittaa asioita lain
vaatimiin ruotuihin ja kohdata apua tarvitseva asiakas, jonka ymmärrystä
pitäisi myös lisätä. Toivon, että kaiken näiden haasteiden keskellä asiakkaiden
kohtaaminen ei kärsisi, vaan kasvaisi entisestään.
Jos me, sosiaalialan ammattilaiset, jätämme
huomioimatta asiakkaiden äänen, on se vaarassa jäädä tyystin unholaan. Saatamme
olla jopa niitä ainokaisia ihmisiä, jotka kohtaavat heikommassa asemassa olevan
ihmisen. Joten nouskoon asiakas kunniaan näiden muutosten aikana. Sillä mikäli
kuulemme, kohtaamme ja palvelemme asiakasta, saamme voimia suurempiin
muutoksiin, joihin emme itse pysty vaikuttamaan. Näin saisimme yhdessä ymmärrystä
kohdata tulevaisuuden luottavaisin mielin.
Kyllä se myös tulevaisuudessa on niin,
että ”Aina me kuitenkin toisiamme tarvitsemme”.
Ei kommentteja:
Lähetä kommentti