Vihdoinkin saatavilla! En tarkoita Anneli Kivelän uusinta
Katajamäki-sarjan romaania vaan jotakin ihan muuta. Sosiaalihuollon
valtakunnalliset tietojärjestelmäpalvelut ja määrämuotoinen kirjaaminen toteutetaan
Terveyden ja hyvinvoinnin laitoksen (THL) Kansa-hankkeessa, jonka suunnitelma vuosille
2016−2020 julkistettiin hiljattain. Hyvä THL ja asiantuntijakumppanit!
Valtakunnallisiin tietojärjestelmäpalveluihin liittyminen
edellyttää monia konkreettisia toimenpiteitä ja voimavarojen varaamista myös
liittyviltä organisaatioilta. Osa toimenpiteistä on liittymistä edeltäviä ja
ennakoivia.
Määrämuotoisen kirjaamisen käyttöönotto on yksi organisaatioiden
tehtävä - osa sosiaalihuollon asiakasasiakirjalain toimeenpanoa - jota THL ja
sosiaali- ja terveysministeriö tukevat. Organisaatioiden
tulee kouluttaa henkilöstönsä lain mukaiseen toimintaan sekä huolehtia
toimintaan siirtymisestä ja muutosten toteuttamisesta tietojärjestelmiin.
Myös sosiaalialan osaamiskeskukset ovat tulleet alueilla
avuksi: koko maassa Kansa-koulu -hanke kokoaa työntekijöitä
kirjaamisvalmennukseen. Kirjaamisvalmentajat huolehtivat jatkossa kukin omissa
organisaatioissaan kirjaamisen kouluttamisesta.
Organisaatioilta tullaan edellyttämään sellaisen asiakastietojärjestelmän
käyttöä, joka toteuttaa Kanta-palveluiden liittymisvaatimukset. Ne joko
toteutetaan nykyjärjestelmiin tai hankitaan uusi, vaatimukset täyttävä
järjestelmä. Päävastuu hankinnasta on sosiaalipalveluista vastaavalla
toimijalla.
”Olisi luontevaa, että
järjestelmien hankinta tai uusinta tapahtuisi alueellisesti uusien rakenteiden
mukaisesti. Ihanteellisessa tilanteessa uudet organisaatiot voisivat ottaa
käyttöönsä uudet toimintatavat ja Kanta-yhteensopivat tietojärjestelmät, kun
palvelujärjestelmäkenttä uusiutuu.”
Näin kirjoitetaan Kansa-toimeenpanosuunnitelmassa. Ajatus näyttää loogiselta, ymmärrettävältä ja hyväksyttävältä.
Mutta tarkkaan ottaen, mikä olisi tässä yhteydessä luontevaa?
Tätä kirjoitettaessa sote-järjestämislain esitystä vasta
odotetaan julkistettavaksi. Muutamissa maamme maakunnissa toimitaan jo laajasti
kunnat sote-palvelutuotantoon kokoavana kuntayhtymänä. Sieltä löytyy jo
kokemusta, miten järjestelmät ovat taipuneet yksittäisten kuntien asennosta
uusiin yhteisiin toimintoihin. Useimmissa maakunnissa ollaan vielä
lähtökuopissa siinä, miten uutta yhteistyötä muotoillaan sote-palvelupaketeiksi
ja miten sosiaalipalvelujen asiakastieto saadaan käytännössä toiminnan tueksi.
Uudistamista on edessä paljon. On myös vaiheita, joita ei
jokaisen organisaation kannata yksinään käydä. Hallittu pilotointi sekä
vahvistaa osaamista että varmistaa asianmukaista ennakointia ja kustannusvaikuttavaa
yhteistoimintaa. On myös hyvä olla hereillä siinä, että kaikki uusi ei uuvuta
henkilöstöä, jonka on käytännössä huolehdittava palvelutuotannon sujuvuudesta
myös muutosvaiheissa.
Pilotoinnissa sosiaalialan osaamiskeskukset tarjoavat luontevasti
kumppanuuttaan - niin maakunnissa kuin yhteistyöalueillakin. Kyllä tämä meiltä
yhdessä luonnistaa, kokemusta on!
Linkkejä lisätietoihin:
Ei kommentteja:
Lähetä kommentti