Tarja Timonen, Siun soten O365 Pilvipalvelujen projektipäällikkö |
Tuija Rautiainen, Siun soten digitaalisten palvelujen ICT-suunnittelija |
Valmennusten yhteydessä alettiin pohtia, miten koko
henkilöstön kirjaamistaitoja voitaisiin jatkossa ylläpitää eri yksiköissä. Esimerkiksi
sosiaalihuollon asiakastietomallin jalkauttaminen toimintayksiköihin vaatisi
edelleen kouluttamista. Samalla mietittiin, miten kirjaamisvalmentajien
osaamista olisi mahdollista hyödyntää nykyistä enemmän – Siun sote on kuitenkin
panostanut paljon kirjaamisvalmentajien valmentamiseen. Samaan aikaan Siun
sotessa otettiin käyttöön yhä enemmän asiakkaille suunnattuja sähköisiä
palveluja. Tämän rinnalle tarvittiin neuvontaa asiakkaille siitä, miten
sähköisiä palveluja käytetään.
Alkoi vaikuttaa loogiselta, että näihin tarpeisiin
vastattaisiin idealla ”kaksi kärpästä yhdellä iskulla”. Ratkaisumallina
päätettiin kokeilla tukihenkilöitä, joilla olisi osaamista ja tietoa
kirjaamisvalmennuksen lisäksi digitaalisista taidoista. Asiantuntijoista
koottiin digimentoriverkosto, jonka tehtävänä on tukea niin asiakkaita kuin
ammattilaisia sosiaalihuollon sähköisessä maailmassa.
Digimentoritoiminta käynnistettiin 2018–2019 kokeilumielessä
osana Pohjois-Karjalan Digitukipilottia, jossa Siun sote oli mukana. Ajatus
oli, että digimentorit veisivät työyksiköihinsä uusinta tietoa
digikehittämisestä, innostaisivat kollegoita digiasioissa ja veisivät tietoa
asiakkaille tarjolla olevista digivaihtoehdoista. Digimentori on ajan tasalla
Siun soten digipalveluista, edelläkävijä ja etulinjan perehtyjä uusiin
digipalveluihin, innostava tiedonvälittäjä eri kanavissa ja suunnannäyttäjä
sekä muutosten eteenpäin viejä. Jatkossa digimentorin rooli on entistä enemmän
osaamisen kehittämisen vahvistaja. Digimentoreita on tällä hetkellä
organisaatiossa yhteensä noin 90, joista perhe- ja sosiaalipalvelujen alueella
toimii 16.
Tällä hetkellä Siun sote on mukana
Karelia-Ammattikorkeakoulun yhteishankkeessa, jonka yksi tehtävä on miettiä,
mistä ja miten henkilöstö saisi tehokkaimman hyödyn itsensä kehittämiseen. Isossa
organisaatiossa henkilöstön kouluttamisen haasteena on, että kaikkia ei saada
koulutettua yhtä aikaa, samanarvoisesti, -aikaisesti tai -tasoisesti. Koska
henkilöstöä on paljon ja koulutustaustat ja -tasot vaihtelevat, osaamisvajeiden
tunnistaminen on haastavaa. On tärkeää tunnistaa myös minimivaatimus digitaalisille
taidoille. Osaamisen kehittämisen yksikkö huolehtii organisaation
koulutustarpeisiin vastaamisesta ja tämä yhteishanke on hyvä lisä täydentämään
myös digimentoreiden osaamista.
Sosiaalihuollon digiloikan pohjana on ammattilaisten osaamisen lisääminen. Sen myötä voimme tehdä digiloikan aina asiakastyön tasolle asti. Kirjaamisvalmennuksista saadut hyvät kokemukset inspiroivat kehittämään organisaation digitaitoja laajemminkin.
Kirjoittajat ovat Siun soten sosiaalihuollon tiedonhallinnan kehittäjiä: Tarja Timonen työskentelee O365 Pilvipalvelujen projektipäällikkönä ja Tuija Rautiainen digitaalisten palvelujen ICT-suunnittelijana.
Ei kommentteja:
Lähetä kommentti