Niina Ohtonen
työskenteli hanketyöntekijänä Sosterin ISO SOS -osahankkeessa.
Jalkautuminen on
mukavaa ja antoisaa! Ja nyt tarkoitan jalkautumisella asiakkaiden ja muiden
ihmisten tapaamista toimiston ulkopuolella. ISO SOS -hankkeessa kokeiltiin
jalkautumisia järjestöihin, yhdistyksiin, kuntouttavan työtoiminnan paikkoihin,
seurakuntiin ja eri tapahtumiin puolentoista vuoden ajan. Sosterin alueella
jalkautumisia tehdään tällä hetkellä säännöllisesti kuukausittain kymmeneen eri
paikkaan ennalta sovittuina ajankohtina.
Vastaanotto on ollut hyvää niin asiakkaiden kuin
yhteistyökumppaneidenkin taholta.
Jalkautumisilla on
tavattu ja nähty tuttuja asiakkaita heidän omassa elinympäristössään sekä
tavoitettu ihmisiä, jotka eivät muuten aikuissosiaalityön palveluita käytä.
Jälkimmäiseen joukkoon kuuluvat kertovat tapaamisissa elämäntilanteestaan ja
samalla usein tarkistuttavat, että heillä on kaikki mahdolliset etuudet
haettuna. Heidän kanssaan käydään myös keskustelua siitä, missä tilanteissa on
mahdollista saada sosiaalitoimesta harkinnanvaraista toimeentulotukea.
Entuudestaan tutut ihmiset haluavat jalkautuessamme päivittää tilannettaan
siitä, miten tällä hetkellä menee. Suurin osa tavatuista ihmisistä kykenee ja
osaa hoitaa asiansa itsenäisesti, mutta he haluavat vielä varmistuksen omille
ajatuksilleen.
Aikuissosiaalityö on
saanut näkyvyyttä ja tieto aikuissosiaalityön palveluista on levinnyt
jalkautumisten myötä. Jalkautumispaikoissa työntekijät on otettu hyvillä mielin
vastaan ja yhteistyökumppanit ovat kokeneet käyntien olevan tarpeellisia.
Yhteistyökumppaneilla itsellään ei tietotaito aina riitä asiakkaiden
opastamiseen tukiviidakossa ja tiedon etsimiseen menee aikaa. Yhteistyö asiakasasioissa ja muutenkin on
jalkautumisten myötä helpottunut ja lisääntynyt. Yhteistyökumppanit mainostavat ja tiedottavat
tulevista sosiaalityön jalkautumisista asiakkailleen sekä ohjaavat ihmisiä
sosiaalityön ammattilaisen luo keskustelemaan paikalla ollessamme. Asiakkaan ei
ole monestikaan tarvinnut mennä Kelaan tai työvoimatoimistoon asiaa
selvittämään.
Jalkautumispaikoissa
on käyty monia antoisia keskusteluja niin ryhmissä kuin kahden kesken. Kelan
etuuksiin liittyvät asiat ovat korostuneet, mutta muitakin asioita on
pähkäilty. Asiakkaat ovat kiitelleet saamastaan avusta. Osoituksena
jalkautumisten tärkeydestä on se, ettei jalkautumispaikoissa ole tarvinnut olla
tyhjänpanttina. Asiakkaita on riittänyt joskus jonoksikin asti kahdenkeskistä
keskustelua odottamassa työntekijän saapuessa paikalle. On myös varailtu aikoja
ja jatkettu asioiden selvittelyä toimistolla.
Työntekijän
näkökulmasta jalkautumiset tuovat vaihtelua arkeen ja mahdollistavat paremman
tutustumisen asiakkaisiin; heidän elämäänsä ja arkeensa. Asiakkaat puolestaan ovat kertoneet, että he
ovat saaneet kaipaamansa avun ja jalkautumiset ovat helpottaneet heidän
elämäänsä, kun ei tarvitse varata aikaa sosiaalitoimistoon. Työntekijät ovat tulleet asiakkaille tutuiksi
ja yhteyden ottaminen on tullut helpommaksi. Jalkautumiset mahdollistavat
kohtaamisen matalalla kynnyksellä.
Ei kommentteja:
Lähetä kommentti