Joensuun kaupunki
Pohjois-Karjalan kunnissa ja
Heinävedellä rakennetaan Siun sote -kuntayhtymää, joka aloittaa toimintansa
vuoden 2017 alusta. Siun soten myötä alueen kaikkien kuntien sosiaali- ja terveyspalvelut
sekä keskussairaala yhdistetään samaan organisaatioon. Muutos on laaja. Kunnista
siirtyy Siun soten työntekijöiksi yli 6 000 sote-ammattilaista.
Mitä jää kuntaan? Minä jään. Lisäksi
kuntaan jää edelleen vastuu asukkaidensa hyvinvoinnin ja terveyden
edistämisestä. Näitä asioita on tärkeä pohtia sekä henkilökohtaisessa että
valtakunnallisessa mielessä.
Kunnille on tarjottu erilaisia
rooleja sen jälkeen, kun niillä ei enää ole vastuuta sote-palveluiden
järjestämisestä. On esitetty, että kunnat voisivat tavoitella aktiivisesti elinkeinoroolia.
Tai toimia yhteisöjen alustana, koordinoimassa kolmannen sektorin toimintaa.
Kunnat voisivat myös toimia uudella tavalla hyvinvointiroolissa ilman
massiivisia palvelutehtäviä. Tai sitten voihan kunta aina jäädä myös näivettymään
perinnerooliin odottamaan kuntaliitosta. Käytännössä asia ei luonnollisesti ole
ihan näin mustavalkoinen. Rooleja voi olla useita ja ne kytkeytyvät toisiinsa.
Kunnilla olisi NYT tuhannen taalan
paikka valita, mihin jatkossa panostavat. Tehtävä ei kuitenkaan ole välttämättä
helppo, sillä kunnan rooli palvelujen järjestäjänä ja jopa tuottajana on syvällä
ihmisten mielissä. Mutta jos ajatellaan esimerkiksi sote-palveluita, voi pohtia,
kuinka paljon kunnat ovat voineet todellisuudessa nykyäänkään vaikuttaa niiden
kehittymiseen. Palveluita ohjataan ylhäältäpäin, resursseja on aina liian vähän
kasvavaan tarpeeseen nähden, ammattitaitosta työvoimaa on vaikea saada, tietojärjestelmät
eivät toimi järkevästi, ja niin edelleen.
Uusien roolien myötä kunnat tulevat
entistä enemmän erilaistumaan ja kunnan ottama rooli voi olla merkittävä imagollinen
tekijä niin kunnan asukkaiden kannalta kuin ulospäin. Suurin muutos olisi
kuitenkin tapahduttava asenteissa. Kunnan tulisi tietää, mitä asukkaille aidosti
kuuluu. Sen tulisi ottaa heidän viestinsä tosissaan ja toimia asukkaita
palvelevana yhteisönä.
Hyvinvointikunnan sisältö tulisi
mielestäni määrittää uudelleen. Kunnan tulee itse tehdä tämä määrittely. Nyt on aika keskustelulle siitä, mitä vastuu
hyvinvoinnin ja terveyden edistämisestä tarkoittaa. Ennen kaikkea voisimme laajentaa
ajatteluamme niin, että hyvinvoinnin ja terveyden edistäminen on muutakin kuin
oma terveyskeskus. Pitäisikö kunnissa alkaakin hyvinvoinnin ja terveyden
edistämisen sijasta puhumaan esimerkiksi sujuvasta arjesta, hyvästä elämästä, elämän
laadusta, elämisen mahdollisuuksista tai onnellisuudesta?
Pääsiäisen aikaan ulkoillessani ajattelin, että minun
elämän laatuuni vaikuttaa merkittävästi se, että vaikka asun kaupungissa pääsen
suht helposti Taiga-koiran kanssa puhtaaseen luontoon ja keväthangille
hiihtämään. Mitkä asiat tekevät Sinut onnelliseksi ja arjestasi sujuvamman?
Ei kommentteja:
Lähetä kommentti