”SOTE-uudistusta seuratessa mielessä ailahtelevat tunnetilat ovat ällistys, sekavuus ja hauras toivo”, kirjoittaa Hesarin uunituoreessa kolumnissa (12.4.16) Matti Apunen. Kirjoitus kosketti tällaista useissa työryhmissä mukana ollutta ”sote-asiantuntijaveteraania” ja siksi muutama kommentti.
Rakenneremontin monivuotinen historia on näyte siitä, että mukana on ollut paljon tunnetta. Se on toki tyypillistä, kun on kyse hallinnosta ja sen myötä vallan ja rahan uusjaosta. Myös aluerajojen piirtely kiinnostaa, kun on kyse reviirien merkkaamisesta.
Apunen arvioi, että yhtiöittäminen parantaa julkisen
toiminnan läpinäkyvyyttä, ja sitä kautta veronmaksajan päätäntävalta ja
kilpailu saavat mahdollisuuden. Toki yhtiöitä on hyviä ja huonoja, enemmän ja
vähemmän läpinäkyviä.
Yhtiömallissa valtaa käytetään perinteisesti ennen muuta
taloudellisen voiton tavoitteluun. Sotessa ensisijainen ”voitto” pitäisi olla
kestävän kehityksen tiellä tuotettua hyvinvointia ja terveyttä – toki
kustannusvaikuttavasti ja tehokkaasti varoja käyttäen. Pitäisikö varat
ohjatakin ennen muuta sinne, missä niiden perustellusti odotetaan tuottavan
eniten hyvinvointia?
Sotessa kilpailu asiakkaista voi näyttäytyä kilpavarusteluna
ja riski-investointeina – järkevän alueellisen yhteisvastuun kantamisen sijaan.
Ajatellaanpa vaikka väestörakenteeltaan vanhenevaa ja väestömäärältään vähenevää
aluetta, jolla olisi niiden vuoksi erityistä syytä pitää jäitä hatussa ja katse
sittenkin pitkällä horisontissa. Hötkyily voi kostautua.
Jotta läpinäkyvyys toteutuisi, pitäisi päästä aidosti
tiedolla johtamiseen. Olisi paljon vielä tehtävää tiedonhallinnan
kehittämisessä: yhtenäisissä asiakirjojen kirjaamistavoissa, sujuvasti asiakasprosesseja
tukevissa tietojärjestelmissä sekä ketterästi ennakoiden arviointia ja johtamista palvelevissa
tilastoinneissa ja simuloinneissa. Voi olla, että eri yhtiöillä on jatkossakin näistä
keskenään eriäviä näkemyksiä ja erilaisia sovelluksia.
Palvelutoiminnan vertailtavuus voi olla vaikeaa – niin valinnoissaan
toivottua vapautta saaville asiakkaille kuin veronmaksajille, päättäjille ja
palvelujen järjestäjätilaajillekin. Voi olla, että eri yhtiöt kertovat hieman
eri mittareilla ja eri näkökulmista asioista ja saattavat jättää jotakin kertomatta.
Etenkin lääketiede ja farmakologia kehittyvät nopeasti,
pitäisi olla erityisosaamista ja asiantuntevaa, ajantasaista tietoa, mitä
tilataan. Mittareista ja raportoinneista pitäisi sitovasti sopia, niiden systemaattista
käyttöä edellyttää ja koko touhua seurata, valvoa ja arvioidakin vielä.
Apunen toteaa, että yksityinen palveluntuottaja tekee mitä
vaaditaan, jos julkinen järjestäjä huolehtii, että kannusteet on asetettu
oikein. Niinpä. Selvityshenkilötyössä (Kauppila ja Tuulonen 2016) totesimme,
että kannusteiden asettaminen ja käyttö on terveydenhuollon tutkimuksissa
todettu erittäin vaikeaksi toteuttaa tarkoituksenmukaisesti. Vahvasti omaa
etuaan tavoittelevien ihmisten käyttäytymistä on ollut sittenkin kohtuullisen vaikea
ohjata saati ennustaa. Kannustimena voivat olla paitsi palkkiot hyvästä
toiminnasta myös pakotteet, ”rangaistukset” ja keskinäisen kilpailun
läpinäkyvyys.
Apusen mukaan ennaltaehkäisyä syntyy, jos se on palkitsevaa.
Kyllä ennaltaehkäisyssä lupaavan näytön saamiseksi on vielä paljon osaamisen
kehittämistä ja tutkimuksellista tehtävää – ainakin sosiaalipalvelujen
puolella. Terveydenhuollossa valtio on pitkään korvannut lääkäreiden
erikoistumiskoulutuksesta ja lääketieteellisestä tutkimuksesta aiheutuvia
kustannuksia (nk. evo), ja hyvä niin. Sosiaalihuollossa vastaavaa korvausta ei
ole toistaiseksi ollut. Puutteet sosiaalihuoltoa koskevissa tiedossa ja niiden
vertailtavuudessa on useaan otteeseen todettu sote-uudistusta valmisteltaessa.
Terveyserot ovat kasvaneet, mutta ei niitä pelkillä
sote-palveluilla selitetä. Oleellinen merkitys on kansalaisten erilaisilla työ-
ja elinolosuhteilla, muilla julkisilla palveluilla tai niiden puutteilla sekä
kansalaisten elämäntavoilla ja perintötekijöillä. Tämä ei tietenkään tarkoita
sitä, että palveluja ei pitäisi jatkuvasti kehittää. On vain syytä huomioida
konteksti, alueelliset erot ja paikallisten toimijoiden yhteistyön
mahdollisuudet ja tarvittava tuki. Monesti liikutaan etenkin arkielämän
sujuvuuden turvaamisessa asioissa, joista voi olla vaikea saada selkeitä
tuotteita ja yksiselitteisesti näyttöä taloudellisesta voitosta yhdelle
yhtiölle palautuvana.
Ovatko ne Suomen jonot lääkärille pitkiä vai ei?
Erikoissairaanhoidossa ja työterveyshuollossa asiat hoituvat yleisesti ottaen suhteellisen
nopeasti. Myös aivan kiireellinen hoito järjestyy yleensä kohtuullisen hyvin
eri puolilla maata. Ongelmia on eniten niin sanotussa kiireettömässä hoidossa,
perusterveydenhuollossa ja sosiaalihuollon palveluissa – siellä
peruspalveluista aina erityisosaamista vaativiin palveluihin. Kohennusta
tarvitaan, mutta on hyvä muistaa, että kiireettömästä
terveydenhoidosta kuitenkin tuossa porussa ollut enimmäkseen kyse. Vakavat
puutteet esimerkiksi lastensuojelun osalta ovat olleet keskusteluissa vasta
hiljattain ja valitettavasti todella ikävien, peruuttamattomien tapausten
kautta.
Apunen toteaa, että ”yksityiset käyvät omaa
tehokkuuskilpailuaan ja kunnat tajuavat, ettei niiden lyllerrys riitä mihinkään”.
Kyllä sanoisin, että yhteisvastuun kantamisella tätä yhtälöä pitää ratkoa. Sote
jos mikä on joukkuelaji.
Kunnilla on oma vastuu elämisen kontekstina, maakunnilla
sote-palvelujen järjestäjänä ja monituottajamallissa kaikilla tuottajilla
tekemisistään maksua vastaan. Valtiolla on perustuslain mukainen vastuu
kokonaisuudesta. Toiminnan tueksi tarvitaan alueellinen kontekstin tuntemus ja
aluetoimet suuralueilla, olkoon niitä sitten viisi tai vaikka neljä.
Suuralueilla yhteisvastuullinen ohjaus ei välttämättä toimi pelkillä
yhteistyösopimuksilla. Kyllä suuralueillekin oikeushenkilö tarvitaan ja selkeästi
virkavastuulla ihmiset vaativia valmisteluja, linjauksia, päätöksiä ja
arviointeja tekemään.
KITEEN KUIKANTIE 1 PIHA TÄYSIN PILOILLA RUUSUPENSAAT AJETTU MATALAKSKI TALVELLA.TAKAPIHA JÄRKYTTÄVÄ B TALON ASUKKAAN PARVEKE KARMEA.MIKSI EI KORJATA.????
VastaaPoista