Sosiaalihuollon tiedonhallinta on tunnetusti jäänyt jälkeen
terveydenhuollosta. Etumatkaa kurotaan kuitenkin kiinni hyvää vauhtia.
Sosiaalihuollon Kanta-palveluihin valmistaudutaan eri puolilla valtakuntaa ihan
rytinällä.
Konkreettisena osoituksena ovat Kansa-koulu-hankkeen
kirjaamisvalmennuksen suorittaneet reilut 1 000 sosiaali- ja terveydenhuollon
ammattihenkilöä. Heidän kauttaan kirjaamisosaaminen leviää heidän omiin
organisaatioihinsa.
Tänä syksynä ISO-alueella aloitettiin valmennuksen toinen
vaihe. Valmennuksiin on ilmoittautunut liki 170 osallistujaa. Kiinnostus
kirjaamiseen ja sen kehittämiseen on selvästi herännyt. Esimerkiksi hyvän
dokumentoinnin periaatteiden opettelu on koettu tärkeänä. Valmennettavat
pohtivat ennakkotehtävissään muun muassa, mitä ovat hyvän dokumentoinnin
tunnusmerkit.
Yhtenäisten kirjaamiskäytäntöjen ja
asiakasasiakirjarakenteiden odotetaan helpottavan kirjaamista ja hyödyttävän
kaikkia osapuolia. Lisäksi sähköisen asioinnin erilaiset ratkaisut ja
teknologian hyödyntäminen mahdollistavat uudenlaisia tapoja kirjata ja
osallistaa myös asiakasta. Esimerkiksi kotihoidossa mobiilikirjaamista on jo
otettu käyttöön.
Toisen vaiheen kirjaamisvalmennuksissa käsitellään
kirjaamista sosiaali- ja terveydenhuollon rajapinnalla. Rajapinnassa tehdään
monialaista yhteistyötä: eri toimijat työskentelevät yhdessä asiakkaan
parhaaksi määrittelemällä yhdessä asiakkaidensa asiakkuuteen liittyviä
tehtäviä, tehtäväjakoa sekä vastuualueita. Sosiaali- ja terveydenhuollon
integraation myötä rajapintatyöskentely lisääntyy. Tämä kokonaisuus onkin
herättänyt paikoin paljon kysymyksiä.
Miksi on tärkeää tarttua kirjaamisosaamisen kehittämiseen?
Jatkossa myös sosiaalihuollon kirjaukset tulevat asiakkaan luettaviksi
Kanta-palveluihin, jolloin asiakkaat saavat entistä ajantasaisemmin omia
asiakastietojaan luettaviksi. Niinpä on tärkeää, että kirjoitettaessa
ajatellaan asiakas tekstin lukijaksi. Miten itse haluaisit itsestäsi
kirjoitettavan?
Kanta-palveluiden käyttöönoton edellytyksenä on
sosiaalihuollon henkilöstön kouluttaminen asiakasasiakirjalain mukaiseen
toimintaan ja määrämuotoiseen kirjaamiseen siirtyminen. Kirjaamisen ohella koko
sote-tiedonhallinta on muutoksessa. Kirjaamisvalmentajat ovat tulevina
kirjaamisosaamisen kehittäjinä eturintamassa tässä muutoksessa. Olisikin tärkeää,
että kirjaamisvalmentajista koostuvat verkostot olisivat mukana myös sote- ja
maakuntauudistuksessa, pitämässä sosiaalihuollon puolia!Katso tästä Kansa-koulu-hankkeen aluekiertueilla esitettjä kysymyksiä ja niiden vastauksia.
Ei kommentteja:
Lähetä kommentti