Päivi Armila, yliopistonlehtori
Itä-Suomen yliopisto
Suomalaisessa
yhteiskuntapoliittisessa keskustelussa syrjäistä maaseutua ei yleensä
tarkastella siellä asuvien nuorten elinympäristönä, vaikka syrjäkylissä edelleen
asuu kaikenikäisiä ihmisiä. Myös nuorisotutkimuksessa pitkien välimatkojen harvaan
asutut seudut ovat jääneet unohduksiin – kenties siksi, että tutkimusmatkat
tällaisiin paikkoihin ovat työläitä. Kenties myös siksi, että niiden asukkaat
eivät ole tottuneet pitämään ääntä itsestään ja olosuhteidensa
erityispiirteistä.
Nuoruuden
elämänvaiheen näkökulmasta syrjäseutujen erityisyys kulminoituu pitkiin
välimatkoihin ja niistä johtuvaan jatkuvaan kyyditysjärjestelyjen tarpeeseen. Välttääkseen
yhteiskunnalliseen syrjäytymiseen johtavan kehityskulun nuoren on käytävä
koulua sekä löydettävä työharjoittelu- ja työssäoppimispaikkoja. Hyvään
nuoruuteen kuuluvat myös mielekkäät vapaa-ajan harrastukset, yhdessä vertaisten
kanssa oleminen ja tekeminen sekä ystävien tapaaminen muutenkin kuin koulussa. Kilometrit
kuitenkin eristävät syrjäkylänuoret kouluajan ulkopuolisesta yhteisestä
toiminnasta. Yhä enenevässä määrin syrjäiset asuinalueet ovat jäämässä
julkisten liikennejärjestelyjen ulkopuolelle, mikä merkinnee niiden
maantieteellisen eristyneisyyden lisääntymistä. Perusopetuslaki velvoittaa
kunnat järjestämään peruskouluikäisten oppilaiden kyydityksen kotoa kouluun ja
takaisin, mutta iltaisin ja peruskouluajan päätyttyä tätä tarjontaa ei ole.
Nuoruus
on tärkeiden elämänvalintojen aikaa. Näistä keskeisimpiä ovat toisen asteen
koulutusvalinnat. Syrjäkylänuorten lähellä ei yleensä ole mitään, mistä valita,
jolloin heidän on toteutettava ”pienimmän pahan menetelmää”. On valittava
koulu, johon matkaaminen onnistuu. Esimerkiksi, jos joku kylästä käy töissä
samalla suunnalla tai jos koulupaikkakunnalla asuu ennestään joku sukulainen,
vaikka ala ei tuntuisikaan kaikkein omimmalta. Koska reunoilta puuttuvat
erilaiset kaupungin tarjoamat ”tasoittavat palvelut” (tiheä liikenneverkko,
nuorisotoimen tukimuodot jne.), perhetaustan merkitys realisoituu näiden
nuorten elämässä hyvin konkreettisesti. Varakas ja/tai nuoren toiveita
kunnioittava perhe voi tasoittaa hänen koulunkäyntiinsä liittyviä olosuhteita
ja helpottaa hänen pääsyään erilaisen nuoruuteen liittyvän hyvän ääreen.
Tällainen perhe voi esimerkiksi kuljettaa harrastuksiin, hankkia
opiskeluasunnon kaupungista, suunnitella työaikojaan nuoren aikatauluihin
sopiviksi jne.
2010-luvulla
yhteiskuntatutkijat ovat löytämässä tien syrjäseudulle ja tutustumassa myös
siellä asuviin nuoriin. Nuorisopoliittisen katseenkin on syytä sisällyttää
näkökenttäänsä aluepoliittinen ulottuvuus. Syrjäkyläympäristössä maantieteellinen
marginaali tuottaa toiseutta, jota ei huomata. Edes reunojen nuoret itse eivät
havaitse toiseutettua asemaansa. He ovat sisäistäneet sen, että heidän
oikeutensa tehdä elämänvalintoja eivät toteudu samanlaisessa mahdollisuuksien
valikoimassa kuin keskuksissa asuvien.
Blogikirjoitus
perustuu Päivi Armilan, Mari Käyhkön ja Terhi Halosen uuteen kirjaan
”Reunamerkintöjä Hylkysyrjästä – Nuorten elämänraameja ja tulevaisuudenkuviaharvaanasutulla maaseudulla”
Ei kommentteja:
Lähetä kommentti