Raili Könönen työskentelee sosiaalityöntekijänä Siun soten aikuissosiaalityössä.
Olen työskennellyt muutaman vuoden sosiaalityöntekijänä ja
saanut uudessa työssä hämmästellä monia asioita. Suurimpia ihmetyksen aiheita olivat
jo taipaleeni alussa vastaan tulleet asiakaskirjaukset, joissa asiakasta oli
kutsuttu vain etunimellä jotenkin näin: ”Matti kävi kaupassa...”
Kun
vähän asiaa mutustelin ja tutustelin, niin eduskunnan oikeusasiamies on jo ottanut
asiaan kantaa, vaikkakin rajoittanut sen vain toimeentulotukipäätöksiin: Yksiselitteisesti
asiakkaasta käytetään sekä etu- että sukunimeä, pelkkää sukunimeä tai termejä,
kuten asiakas tai hakija.
Keskustelin asiasta kokeneen sosiaalityöntekijän kanssa. Hän
totesi, että kyllä tuo kirjausohje kokonaisen nimen käyttämiseen on aina ollut
olemassa, mutta se on aikojen saatossa unohtunut. Jos ja kun
kirjaamiskäytäntöihin ja vanhoihin tottumuksiin halutaan muutosta, on tärkeää
miettiä, mistä nykyinen kirjaamiskäytäntö kumpuaa.
Kirjaamisvalmennukset ovat meneillään kautta maan. Kirjaamisen
kirjavat käytännöt tulivat valmennusten lisäksi esille myös harjoittelussa
olevan opiskelijan kanssa. Opiskelijan mukaan oppilaitoksessa jopa
opetusteksteissä käytetään useimmiten pelkkää etunimikirjausta.
Miksi? Miten tämän asian laita todella on? Miettikääpä, mikä
muu viranomainen tai yritys kutsuu asiakkaitaan pelkällä etunimellä. Nimet
kirjoitetaan oikein ja kokonaisina muun muassa Kelassa, Trafissa,
maistraatissa, poliisissa ja myös vakuutusyhtiöissä.
Miltä kuulostaisi raastuvanoikeuden päätös, jossa lukisi:
”Pekka tuomittiin kolmen vuoden ja neljän kuukauden ehdottomaan vankeuteen
törkeästä pahoinpitelystä”? Sen sijaan, että tuomio kuuluisi: Pekka Metsälä tuomittiin
tai Metsälä tuomittiin. Tai miltä kuulostaisi TE-toimiston asiakirjassa, että
Onervalla on kokemusta hoitajan työstä? Vai kuitenkin siten, että kokemus on
Onerva Kukkasella tai asiakkaalla.
Minun korvaani pelkällä etunimellä kirjaaminen kuulostaa
siltä, että asiakasta tarkastellaan ”yläviistosta”, hänet asetetaan jollain
tavalla lapsen tai vähempiarvoisen asemaan. Ei työntekijäkään kirjaa
asiakirjaan: Pirkko, sosiaalityöntekijä. Tosin valitettavan usein
sosiaalityöntekijä kirjaa tekemisensä passiivimuotoon: tuettiin ja kehotettiin
Pekkaa.
Jos etunimellä kirjaamisella tavoitellaan tuttavallisuutta,
asiakkaan osallisuutta, parempaa ja rempseämpää yhteistyötä asiakkaan ja
työntekijän välillä, pieleen menee. Ei se näillä eväillä synny. Seuraus voi
olla ihan päinvastainen ja vähintään tyrmistynyt viimeistään silloin, jos
asiakas/omainen pyytää ja saa sosiaalihuollon asiakirjat nähtäväkseen ja joutuu
vaatimaan niiden korjausta nimitietojen osalta.
Voihan olla, ettei täsmäohjeita sosiaalityön kirjauksiin ole
edes tehty tai tekeillä, koska ne on arvioitu tarpeettomiksi. Kyse kun
pohjimmiltaan on viranomaisteksteistä, joiden muoto ja tyyli edellyttävät muun
muassa asiallisuutta ja kohteliaisuutta. Yleisohje siis mihin tahansa työhön.
Ei kommentteja:
Lähetä kommentti