Mirva Väisänen
(oik.) on sosiaalityön opiskelija, joka suoritti viiden viikon
työssäoppimisjakson Kainuun sotessa. Anne Tuikka on hanketyöntekijä ISO SOS
-Kainuun osahankkeessa, ja toimi Mirvan työssäohjaajana.
Mirva kertoo
ajatuksistaan ja kokemuksistaan työssäoppimisjaksolta: Hain työkokeilupaikkaa
sosiaalitoimesta, ja se järjestyi Tolokusti Sotkamossa -työllisyydenhoidon
hankkeen kautta. Olen koulutukseltani sosiologian maisteri ja suoritan nyt
sosiaalityön aineopintoja Jyväskylän yliopiston avoimessa väylässä. Hakeuduin
sosiaalialalle, koska haluan auttaa ihmisiä. Olen toiminut myös Amnesty
Internationalin Kuopion paikallisosastossa, jossa edistetään ihmisoikeuksia.
Käytännön työ on
opettavaista. Kokemuksen saamista varten Kainuun soten Sotkamon
aikuissosiaalityöstä avautui paikka pohdiskelevalle, rauhalliselle nuorelle
naiselle. Räätälöimme työkokeilun aikuissosiaalityön, päihdetyön, ajanvarauksen
ja välitystilin hoitajan kanssa. Tavoitteena oli, että saisin mahdollisimman
monipuolisen ja realistisen kuvan sosiaalityöstä ammattina. Samalla kokemus
avaisi ja vahvistaisi käsitystä aikuissosiaalityöstä auttamistyön ja
kehittämistyön näkökulmasta. Työpaikkana Sotkamon sosiaalitoimisto olikin
mielestäni joustava, informatiivinen ja tehokas organisaatio, jossa opiskelijat
otetaan mieluusti arkeen mukaan.
Odotin työkokeilulta
saavani uusia kokemuksia ja hyvien ihmisten tekemisestä oppimista. Oli
rikastuttavaa nähdä työntekijöiden erilaiset työotteet, jotka pohjautuivat
kaikki vahvaan asiantuntijuuteen vaikeissakin asiakastilanteissa. Näin, miten
sosiaalityön arjessa pääsee auttamaan ja tukemaan ihmistä. Myös työn
tutkimuksellisuus kiinnostaa minua henkilökohtaisesti.
Anne kertoo, että
työssäoppijan läsnäolo on ollut työssäohjaajalle ammatillisesti rikastuttavaa.
Sosiaalityössä tulee jatkuvasti kehittää omaa ajattelua, koska työ kytkeytyy
jatkuvaan asioiden ja tilanteiden vertailuun ja arviointiin. Mirvan
pohdiskeleva asenne jäi puhuttelemaan. Pohdiskelua tulisi vahvistaa
omassakin työorientaatiossa, koska rakenteelliseen sosiaalityöhön sisältyy
tutkimuksellisuus. Pohdiskeleva ote kytkeytyy myös kahden subjektin väliseen
dialogiseen suhteeseen, kuten tässä oppijan ja ohjaajan suhteessa. Ilahdutimme
ja havahdutimme toisiamme vastavuoroisesti.
Ei kommentteja:
Lähetä kommentti