Tarja
Timonen työskentelee kehittämisasiantuntijan tehtävissä Pohjois-Karjalassa Siun
Sotessa (Siun SoKanta -hanke) ja toimii kirjaamisvalmentajana.
Maailmaan
mahtuu monenlaisia titteleitä, joista useat ovat haluttujakin.
Kirjaamisvalmentaja oli sanana sellainen, ettei se herättänyt minussa muuta
kuin ihmetystä. Sellainen pesti oli kuitenkin tarjolla, kun esimieheni tarjosi
kouluttautumista kyseiseen tehtävään.
Tietoa työn
sisällöstä oli ennakkoon niukasti tarjolla, joskaan ihan vieras aihealue ei
kuitenkaan ollut. Olin toiminut aiemmin kirjaamisen asiantuntijana terveydenhuollon
sisällöllisestä ja rakenteellisesta kirjaamisesta Kiteellä ja Kesälahdella.
Kirjaamisvalmennuksessa
aihe-alue alkoi avautua, kun tuolloin Kansa-koulu -hankkeessa
aluekoordinaattorina toiminut Susanna Rautio aloitti kattavan selostuksen
asiasta. Saimme tietää hankkeen olleen käynnissä jo jonkin aikaa ja me
luentosalissa olevat kuuluimme joukkoon, joka aloittaisi hankkeen määrittelemän
sisällön valmentamisen maakunnan sosiaalihuollon työntekijöille.
Kansa-koulu
II -hanke jatkaisi aloitettua sosiaalihuollon asiakasasiakirjalain toimeenpanoa
ja tukisi valtakunnallisen Kansa-hankkeen tavoitetta mahdollistaa asiakastiedon
saatavuus siellä, missä asiakastieto on tarpeen asiakkaan palvelun
suunnittelemiseksi ja järjestämiseksi. Kyseessä on tärkeä ja laaja aihe-alue,
jonka pääluotsina on THL.
Asian
ymmärtämisen ydin lähti lakitekstien kautta, joista saatiin raamit koko
kirjaamisen sisältöön. Valtakunnallista painoarvoa ja tukea saatiin huipulta
asti, ja THL:n Maarit Rötsän kannustus motivoi perehtymään aiheeseen toden
teolla.
Tavoitteet
olivat kovat. Ensin opiskeltiin ja sisäistettiin asian sisältö, sitten
harjoiteltiin hieman valmentamista ja lopulta lähdettiin opettamaan
sosiaalialan osaajille tietyllä tavalla vanhaa, mutta uuteen kuosiin laitettua
asiaa.
Ensimmäisen
valmennuskerran tunnelmat olivat kuin savolaisessa solmussa. Oli kerrottavana
todella paljon asiaa, mutta sisällön looginen esittäminen huolestutti. Ei ollut
tarkoitusta sanoa, että ”suattaahan se olla näin tai sitten ei”. Lakitekstien
sisällön ja kirjaamisen käytäntöjen kohtaaminen koettiin vaikeaksi. Tätä solmua
avattaisiin jatkossa siis enemmän.
Tavoitteena
meillä kirjaamisvalmentajilla on tällä hetkellä alueellisten verkostojen
toimintojen vakiinnuttaminen osaksi uusia sote-alueita ja määrämuotoisen
kirjaamisen kehittäminen valtakunnallisesti yhtenäisellä tavalla. Koetamme myös
vahvistaa sosiaalihuollon tiedonhallinnan osaamista sote-organisaatioissa.
Tukenamme on Kansa-koulu II -hankkeen aluekoordinaattori sekä hyvä
moodle-oppimisympäristö netissä. Alueellisissa verkostotapaamisissa
keskustellaan vapaasti hyvistä ja haasteellisista asioista sekä pohditaan
kehittämiskohteita.
Enää ei asioiden solmuun meneminen mietitytä. Syksyllä
valmennukset alkavat uusin aihein, joita ovat esimerkiksi tietosuoja ja -turva
sekä kieli kirjaamisessa. Tähän mennessä osallistujat ovat lähteneet hyvin ja
avoimesti mukaan keskusteluun pohtimaan kirjaamisen nykytilaa ja miettimään
kehitettäviä kohteita käytäntöjen kautta. Kaikkiin kysymyksiin ei ole ollut
heti vastauksia, mutta sekä oman organisaation sisältä, Kansa-koulu II -hankkeelta
että kirjaamisvalmentajien verkostolta on saanut vastauksia siinä määrin, että
mutkikkaimmatkin punokset ovat avautuneet.
Ei kommentteja:
Lähetä kommentti