Noora Partanen,
sosiaalityön
opiskelija, Itä-Suomen yliopisto
Itä-Suomen sosiaalialan osaamiskeskus järjesti Joensuussa
19.3.2018 koulutustilaisuuden lastensuojelun dokumentointiosaamisesta ja
asiakassuunnitelmista. Tilaisuuteen osallistui sosiaalityöntekijöitä,
perhetyöntekijöitä sekä sosiaaliohjaajia eri puolilta Siun Soten aluetta.
Lapsioikeusasiamies Mirjam Araneva oli paikalla puhumassa
asiakassuunnitelman merkityksestä, tavoitteista ja laatimisesta
lastensuojelussa. Lisäksi saimme kuulla Aino Kääriäisen, professori (ma.), videoluennon
asiakassuunnitelman kirjoittamisesta sosiaalityössä. Luento sisälsi konkreettisia
esimerkkejä sekä neuvoja dokumentointiosaamiseen.
Päivän palaute oli erittäin positiivista, ja osallistujat kokivat
sisällön hyödyllisenä. Samanlaiselle koulutukselle nähtiin tarvetta myös
tulevaisuudessa.
Palautteissa myös pohdittiin, miten dokumentointi voisi parhaiten
onnistua nykyisessä työtilanteessa. Moni mietti, miten omaa työskentelyä tulisi
kehittää, jotta tämänhetkisillä asiakasmäärillä selviäisi kirjoittamisesta vaaditulla
tavalla. Lisäksi palautteissa kaivattiin konkreettista mallia hyvään ja
napakkaan asiakassuunnitelmaan, johon olisi kirjattu ”kaikki”.
Paranisiko lastensuojelun dokumentointiosaaminen, jos jo
sosiaalityön opintoihin sisällytettäisiin kirjaamisen kurssi? Tällä hetkellä
yliopiston tarjonnassa on kirjoitusviestinnän kurssi, joka ei kuitenkaan pysty
antamaan pohjaa esimerkiksi lastensuojelun asiakaskirjaamiseen tai
asiakassuunnitelman tekoon.
Lukuvuoden 2017–2018 Lastensuojelun sosiaalityö -kurssin
osaamistavoitteissa määritellään, että kurssin jälkeen opiskelija kykenee
arvioimaan lastensuojelun tarvetta aiheuttavia tekijöitä sekä tietää, miten
lastensuojelun tarvetta arvioidaan. Voisiko Lastensuojelun sosiaalityö -kurssiin
sisältyä asiakassuunnitelman tekoon liittyviä harjoituksia? Näin opiskelijat
omaksuisivat jo opiskelun aikana asiakassuunnitelman yleiset periaatteet ja saisivat
pohjan, jonka päälle työelämässä olisi helppo rakentaa oma rutiini.
Työntekijöiden lisäkoulutus kirjoittamiseen ja dokumentointiosaamiseen
helpottaa työntekijöiden tiedonmuodostuksen prosessia, jolla on vaikutusta myös
asiakkaan elämään. Asiakirjoihin tutustumalla tehdään tulkintoja sekä
asiakkaasta että tehdystä työstä.
Ei kommentteja:
Lähetä kommentti