Kirsi Unkila,
erityisasiantuntija, Työterveyslaitos
erityisasiantuntija, Työterveyslaitos
Sosiaalityössä tieto on luonteeltaan laadullista,
tilanteissa ja vuorovaikutuksessa rakentuvaa ja osin vaikeasti mitattavaa ja
vertailtavaa. Oman työnsä vaikutuksia on
saanut seurata lähinnä asiakastasolla. Perinteinen keskustelu ja kohtaaminen
tulevat aina olemaan sosiaalityön keskiössä, mutta olisiko siellä tilaa
täydentävälle mittaustiedolle? Pitää olla, sillä olemme siirtyneet maailmaan,
missä tiedon tulisi olla mitattavassa ja helposti esitettävässä muodossa.
Niukkenevia sosiaali- ja terveydenhuollon resursseja jaetaan vaikutusten ja
vaikuttavuuden perusteella. Myös sosiaalityön on syytä perustella paikkaansa ja
sen tuloksia tulee arvioida. Tiedon tuottamisessa tarkoituksenmukaisten
arviointivälineiden valinta on tärkeää, sillä sosiaalityössä ”hyvä tulos” on
henkilökohtainen ja näkyy usein mikrotasoisina hyvinvointivaikutuksina, tai
siinä että tilanne pysyy ennallaan.
Yksi mahdollinen arviointiväline on Kykyviisari. Sen avulla vastaaja
tuottaa itse tietoa työ- ja toimintakyvystään ja asettaa henkilökohtaisia
tavoitteita. Kykyviisari- toimintamalli tekee näkyväksi myös vastaajan
toimintakyvyssä tapahtuneen muutoksen henkilökohtaisella tasolla, vertaamatta
sitä muihin vastaajiin. Kykyviisaria ja
sen tuottamaa tietoa voi käyttää yksilötasolla, ryhmätasolla ja päätöksenteon
tukena.
Yksilötasolla asiakastyössä Kykyviisaria voi hyödyntää
tilannearvion tekemiseen, palvelutarpeen arvioon ja tavoitteiden asettamiseen.
Asiakas voi täyttää Kykyviisarin kykyjensä mukaan suoraan verkkoon kotonaan
tietokoneella tai mobiilisti, tai paperilla. Suoraan verkkoon tehdessään
asiakas saa saman tien myös palautteen työ- ja toimintakyvystään. Työntekijä taas
pääsee katsomaan asiakkaan vastaukset ja tulokset. Kykyviisarin kehittäjinä olemme saaneet asiakkailta
palautetta, että Kykyviisarin tulos tulee käsitellä yhdessä työntekijän kanssa.
Tuloksista keskusteltaessa asiat taustoittuvat ja päästään asettamaan
tavoitteita ja pohtimaan tavoitteiden mukaisia palveluita.
Usein kuulee sanottavan, että ”ne meidän asiakkaat, ne on
sitten vaikeita”. No millä tavalla vaikeita? Sitä onkin jo vaikeampi sanottaa
vaikkapa määrärahoista päättävälle johtajalle. Kun Kykyviisaria käytetään systemaattisesti,
syntyy ryhmätason tietoa. Asiakasprofiileja. Tätä toimintakykytietoa voi kertyä
esimerkiksi jonkun toimipisteen kaikista asiakkaista tai sitten tiettyyn
palveluun osallistuneista asiakkaista, siten kuin rajauksen haluaa tehdä. Kykyviisaria
käyttävän toimijan on mahdollista seurata Kykyviisarituloksia ja
ryhmäraportteja reaaliaikaisesti, ja liittää niitä vaikka seuraavan päivän
johtoryhmän palaveriin esitykseen. Selkeästi esitettävällä ja luotettavalla
tiedolla on helppo perustella asioita. Ryhmätason tietoa voidaan hyödyntää oman
työn vaikutuksia arvioitaessa.
Kykyviisari perustuu asiakkaan omaan arvioon tilanteestaan.
Se antaa asiakkaalle äänen ja on siten arvokasta ja huomioon otettavaa tietoa.
Kun Kykyviisarilla on annettu ääni organisaatiossa yksilö- ja ryhmätasolla,
syntyy myös organisaatiotason asiakasprofiileja. Kun niitä yhdistetään, annetaan
jo ääni todella monelle asiakkaalle (jotka yleensä eivät ole äänessä!) ja sanoitetaan heidän tilannettaan, mikä
esimerkiksi resursseista ja toiminnoista päätettäessä on syytä ottaa huomioon.
Työn arki vie mennessään meitä ja varsin pian työn tekemiseen
muodostuu omat rutiininsa. Rutiinit helpottavat kiireen keskellä, mutta
ajoittain on hyvä pysähtyä ja tarkastella niitä. Haastankin varsinkin esimiehiä
pohtimaan mahdollistaako työpaikan arki systemaattisen arviointimenetelmän
käyttämisen? Mikäli uuden toimintamallin
käyttöönotto ruuhkauttaa vähäksi aikaa odotushuonetta, voi se huomenna jo
palkita.
Kokeile Kykyviisaria tästä
Ei kommentteja:
Lähetä kommentti