maanantai 29. helmikuuta 2016

Mitä tekee sosiaalityöntekijä perusterveydenhuollon yksikössä?

Katja Saukkonen, hankekoordinaattori
Esso-hanke, Etelä-Savon sairaanhoitopiiri

Sydän pompottaen soitan Kriisikeskukseen. Ystävällinen henkilö vastaa pian ja sovin tapaamisen huomiseksi. Puhelun jälkeen mietin ” Ei minulle pitänyt käydä näin, vaan nytpä on elämä sekaisin enkä jaksa asioiden kanssa yksin.” Olen käynyt läpi kriisin niin kuin lähes jokainen meistä elämänsä aikana.

Koulutus, työkokemus ja omat elämänkokemukset ovat kaikki voimavaroja nykyisessä työssäni.  Toimin Etelä-Savon perusterveydenhuollon yksikössä Esso-hankkeessa. Työskentelen sosiaalipalveluiden kehittäjänä ja kokoan alueellista sosiaali- ja kriisipäivystyksen toimintamallia Etelä-Savon alueelle.

Perusterveydenhuollon yksikön tehtävänä on toimia linkkinä erikoissairaanhoidon ja perusterveydenhuollon välillä. Yksikössä kehitetään yhteistyötä eri toimijoiden välillä, myös sosiaalitoimen suuntaan. 

Toimin linkkinä alueen kuntien sosiaalityön, terveyssosiaalityön ja terveydenhuollon välillä. Erityisesti kokoamme asiakaslähtöisiä, monialaisia toimintamalleja.  Keskeistä on pohtia, kuinka palvelu näyttäytyy asiakkaalle ja kuinka hän sen kokee.  Kohtaavatko asiakkaan tarpeet ja tarjottava palvelu toisensa?

Käytännössä kehittämistyö on eri toimijoiden tapaamisia yhdessä ja yksin. Sosiaali- ja kriisipäivystyksen toimintamallissa yhteisen pöydän äärellä kohtaavat kuntien sosiaali- ja terveydenhuollon, erikoissairaanhoidon, valtion ja järjestöjen toimijat. Rakennamme yhteistä näkemystä asiakaslähtöisestä palvelukokonaisuudesta, johon on helppo ottaa yhteyttä ja joka toimii palvelevalla toimintatavalla. Olemme keränneet kokemuksia myös muualla toimivista sosiaali- ja kriisipäivystysmalleista. 

Alueellisissa kehittäjäryhmissä olemme pohtineet tulevaisuuden sosiaalityötä ja -ohjausta, kun toimeentulotuki siirtyy kelaan ja siirrymme uudenlaisiin sote-rakenteisiin. Uskonpa, että useimmat kehittämisryhmissä mukana olevat työntekijät ovat avaamassa omaa työtään ja peilaamassa ajatuksiaan toisten samaa työtä tekevien kanssa. Samalla rakennamme yhteistä käsitystä sosiaalityöstä.

Etelä-Savossa valmistellaan vapaaehtoista kuntayhtymää kevään 2016 aikana. Terveydenhuollon työntekijöistä sosiaalityö on sekavaa ja sitä on vaikea ymmärtää. Ja sama pätee toisinpäin! Se mikä on vieraampaa, vaikuttaa monimutkaisemmalta.

On tärkeää, ettemme unohda asiakkaita. Olen erittäin ylpeä Etelä-Savon alueella kerätystä 244 asiakaspalautteesta, jotka koskivat sosiaalitoimen palveluiden saatavuutta ja asiointikokemuksia. Ne osoittivat, että kehittämistyötä pitää jatkaa, mutta oikealla tiellä ollaan. Seuraava tehtäväni on kriisiasiakkaan palvelukokemusten kuuleminen.

Olen huomannut, kuinka paljon organisaation rajat ohjaavat työtämme ja palvelun toteuttamista. Asiakkaan tarpeet ja niiden mukainen palvelujen tarjoaminen uhkaavat hämärtyä.

Toivon tulevien muutosten tuovan tullessaan lisää yhdessä työskentelyä ja vähemmän raja-aitoja. Mutta mikään uudistus ei tule ja kerro meille, kuinka työtä tulisi tehdä. Meidän on siis syytä kääriä hihat ja ryhtyä hommiin.
 

Ei kommentteja:

Lähetä kommentti