Tarja Kauppila:
”On vuosi 2025.
Sosiaalityöntekijä avaa asiakkaan asiakirjat sosiaalihuollon
Kanta-arkistosta.” Näin kutkuttavasti alkaa Sirpa Kuusisto-Niemen visioteksti ISOn
Sosiaalityön vuoro -teoksessa. Artikkeli käsittelee valoisasti tiedonhallintaa
tietointensiivisessä sosiaalityössä. Pari vuotta sitten tuntui, että aikaa
tulevaisuusvuoteen on paljon. Nyt tuntuu, että ei ole. Missä menemme koko maan
osalta?
Terveyden ja
hyvinvoinnin laitoksen (THL) mukaan sosiaalihuollon asiakastiedon arkiston on
ottanut käyttöön ja käyttöönottoihin on ilmoittautunut 69 julkista
organisaatiota. Nämä organisaatiot edustavat sataa kuntaa. Kaikkiaan 311
kunnasta yli kaksi kolmasosaa (211) on vielä käyttöönottojen ulkopuolella.
Yksityisistä sosiaalipalveluorganisaatioista pääosa on käyttöönottojen
ulkopuolella. Tosin vahvaa ’järjestäjävelvoitetta’ sosiaalihuollon
asiakastiedon Kanta-arkiston käyttöönottamiseksi ei vielä ole.
Sosiaalialan
osaamiskeskusten Kansa-koulu -hankkeilla on tähän mennessä saatu valmennettua
yhtenäistä kirjaamisosaamista koko maahan runsaalle neljäsosalle
sosiaalipalvelujen julkisten ja yksityisten organisaatioiden henkilöstöstä.
Noin kolme neljäsosaa henkilöstöstä on vielä kirjaamisvalmennusta vailla.
ISOn
toiminta-alueella on muutamia kuntia, jotka eivät ole sosiaalihuollossa
aloittaneet valmistautumista Kanta-palveluihin. Sosiaalihuollon
palvelutehtäväluokitus on otettava käyttöön vuoteen 2021 mennessä ja
asiakastietojen käyttöoikeudet määriteltävä THL:n määräyksen mukaisesti.
Jokaisen palvelunjärjestäjän on yhdistettävä lukuisat sosiaalihuollon
asiakasrekisterit yhdeksi asiakasrekisteriksi sekä ilmoitusrekisterit yhdeksi
ilmoitusrekisteriksi.
Monenlaista tehtävää
on, vaikka kunta ei vielä ottaisi käyttöön itse arkistoa. Jo ensi vuonna tulee
muuten toimintaan arkiston rekisterinkäyttöoikeuskin: julkisen sosiaalihuollon
palvelunjärjestäjän lukuun toimiva yksityinen sosiaalihuollon palveluntuottaja
voi tallentaa asiakkaan sosiaalipalvelujen asiakastiedot suoraan arkistoon, ja
näin tiedot olisivat sujuvasti sosiaalityöntekijänkin käytettävissä.
Työ
Kanta-palveluiden käyttöönottamiseksi ja kirjaamisen yhtenäistämiseksi on
sosiaalihuollossa vasta alussa. Nyt ei ole tiedossa valtion hankeavustuksia
sosiaalihuollon Kanta-arkistosiirtymiin eikä kirjaamisvalmennuksen jatkamiseen.
Olemme ISOsta kysyneet Itä- ja Keski-Suomen kunnilta rahoitusta edes yhdelle
yhteiselle sosiaalihuollon Kanta-koordinaattorille lähivuosiksi. Toki tiedämme
alueen kuntatalouden kireyden.
Terveydenhuollossa
ollaan pitemmällä: päästiin arkistoasioissa liikkeelle ensin ja on valtiolta
monenlaista tukea saatu koko maassa pitkään. Putouksen sketsihahmo Ymmi
Hinaajaa mukaellen: ”Ei se yhteiskunta kuitenkaan pyöri hyvin vain sillä
tavalla, että sosiaalihuolto tulkoon tässä jälkijunassa ja mieluiten alun
tuuppauksen jälkeen loppumatkan pääasiassa kuntien omin voimin!”
Arkisto tai
kirjaamisosaaminen ovat harvoin niin mediaseksikkäitä aiheita, että suuret
joukot osoittaisivat näyttävästi mieltään niiden kehittämiseksi.
Sosiaalihuollossa ne ovat kuitenkin vaikuttavia avaimia tietoon ja sujuvaan
asiakastyöhön. Arjessa ei ole aikaa hukattavaksi, eikä näköpiirissä ole pilvin
pimein päteviä työntekijöitä papereita kaivelemaan – ainakaan Itä-Suomessa.
