keskiviikko 22. lokakuuta 2025

Ehdotuksia sosiaalialan kehittämiseksi – vaan tartutaanko niihin?

Sosiaalialan korkeakoulutettujen ammattijärjestö Talentia julkaisi hiljattain ehdotuksensa sosiaalihuollon tutkimus- ja kehittämistoiminnan (T&K) malliksi. Tavoite on vahvistaa toiminnan ohjausta, kehittämisrakenteita ja T&K-rahoitusta. Sosiaalipalveluja uudistettaisiin tiedolla, jotta palveluista saataisiin nykyistä asiakaslähtöisempiä, kustannustehokkaampia ja vaikuttavampia. Kannanotto on ajankohtainen, kun sosiaali- ja terveysministeriö (STM) valmistelee parhaillaan muun muassa sosiaali- ja terveydenhuollon tutkimuksellisen tietojohtamisen edistämistoimia sekä palveluvalikoiman periaatteita.

Sosiaalihuollon tutkimus- ja kehittämistoiminta on suhteellisen heiveröistä, jos sitä verrataan terveydenhuoltoon. Esimerkiksi valtion vuosittaisessa sote-tutkimusrahoituksessa (VTR) jakosuhde on viime vuosina ollut luokkaa 20 % sosiaalityölle ja 80 % terveydenhuollolle, vaikka hyvinvointialueilla sosiaalipalvelujen osuus sotepalvelukustannuksista on ollut noin 46 %, eli hyvin samaa luokkaa erikoissairaanhoidon kustannusten kanssa. Talentia huomauttaa, ettei tutkimustieto nykyisin tavoita arjessa sosiaalialan käytännön työtä, vaan parhaat käytännöt jäävät hyödyntämättä; ammattilaisilla ei ole aikaa kehittää työtään ja resurssit menevät pääasiassa korjaaviin palveluihin.

Talentian mukaan sosiaali- ja terveysministeriön tulisi määrittää sosiaalihuollon T&K-tavoitteet ja ohjata toteutusta. Ohjaukseen lisäykseni kuuluu, että perusteltujen mittareiden ja tutkimuksellisten vaikuttavuusarvioiden pohjalta. Valtakunnallisten selvityshenkilöiden Muurin ja Pohjolan (2024) mukaan kustannustehokkaan sosiaalihuollon edellytyksenä olisi suunnitelmallisesti, ajantasaisen tietoperustan tuella rakennettu ja osaamisen porrastamiseen perustuva palvelujärjestelmä. Valtakunnalliset selvityshenkilöt Heikkilä ja Marjamäki (2024) totesivat sosiaalihuollon tarvitsevan sosiaalihuoltolain 33 a § pohjalta nimettävän määräaikaisen toimielimen kokoamaan tietopohjaa ja tekemään suosituksia palvelujen porrastamiseksi.

Sosiaalipalvelujen vaikuttavuutta ei vahvista kehittämistarpeiden ohittaminen tai yritys kätkeä ne pääasiassa terveydenhuollon T&K-panostuksiin nojaavaan hyvinvointialueiden ’sote-kokonaisuuteen’. Kun ohjausta tarvitaan, sitä olisi tarpeiden mukaan ja perustuslain hengessä koko maata koskien tarjottava. Sosiaalihuoltoon valtionohjausta tarvitaan.

Talentia esittää sosiaalihuollon asiantuntijakeskuksen perustamista. Keskus kokoaisi alan tutkimustietoa, muokkaisi sitä hyvinvointialueiden käyttöön ja huolehtisi muun muassa sosiaalihuollon suosituskäytännöistä (vrt. terveydenhuollossa Duodecim ja Hotus). Terveyden ja hyvinvoinnin laitoksen (THL) tehtäviinkin tällainen kansallinen vastuu ja sosiaalihuollon roolin selkeä vahvistamisliike lisättävillä asiantuntijaresursseilla sopisi. Kansallisen Vaikuttavuuskeskuksen vakiintumisesta RRP-hankerahoitusvaiheen jälkeen ei ole tietoa, ja että saadaanko sieltä millaista sosiaalihuollon asiantuntijatukea jatkossa. Ellei saada, voisi kansallisen tason vaikuttavuuden vahvistamistukeakin keskittää THL:lle. Uutta keskusta en tähän kaipaisi.

Talentia ehdottaa, että sosiaalialan osaamiskeskukset toimisivat jatkossa yhteistyössä alueensa yliopistojen ja ammattikorkeakoulujen kanssa, ja että osaamiskeskuksille osoitettaisiin selkeä vastuu sekä riittävät resurssit tutkimustulosten viemiseen palvelujärjestelmään. Tämä Suomen hallituskausi niukensi osaamiskeskusten valtionavustukset enää vain nimellisiksi, vähensi keskusten lukumäärää rajusti kesken kuluvaa toimintavuotta ja siten ajoi alas koko maan kattanutta asiantuntijaverkostojen yhteistyötä. Laki alueellisista sosiaalialan osaamiskeskuksista velvoittaa edelleen laajaan alueyhteistyöhön, mikä ei koske vain yliopistoja ja ammattikorkeakouluja. Ja vaikka yhteistyö niihin rajoittuisi, ei sekään voisi taata kovin laajaa toimintaa nykyresursseilla.

Talentia esittää THL:n resursseja vahvistettaviksi sosiaalihuollon tietopohjatyöhön ja TOIMIA-tietokannan mittarien arviointityöhön sekä rahoitusta lisättäväksi sosiaalityön tutkimukseen samalle tasolle kuin terveydenhuollossa. Sosiaalityön tutkimusrahoitusta Talentia esittää edelleen kansallisesti (STM) jaettavaksi, mutta toki alueillekin jakovalta mielellään otettaisiin. Alueelliset tutkimustarpeet tunnetaan parhaiten alueilla, joskin päätöksenteossa tulisi jatkossa kullakin alueella varmistaa nimenomaisesti sosiaalityön asiantuntemuksen vahva rooli.

Talentia esittää lisäystä hyvinvointialueiden ja yliopistojen kaksoistehtäviin, joissa sosiaalityön asiakastyö yhdistettäisiin tutkimustyöhön. Entisenä kaupungin tutkijasosiaalityöntekijänä on todettava, että sosiaalityön tutkimuksen yhdistäminen sosiaalityön/-palvelujen kehittämistyöhön samassa tehtäväkuvassa ja työajassa voisi kuitenkin toimia käytännössä paremmin. Asiakastyön ruuhkaisuudesta on käytännössä vaikea päästä eroon, eikä tämä Suomen hallituskausi ole sosiaalityön työpaineita vähentänyt. Näin ollen yliopiston ja sosiaalialan osaamiskeskuksen yhteistehtävät kuulostaisivat kenties lupaavammilta toteuttaa.

Esillä on monia ehdotuksia sosiaalialan kehittämiseksi, vaan tartutaanko niihin kullakin vastuutaholla? Ehdotusten vaikutuksia ja vaikuttavuutta mittaavat osaltaan tulevaisuuden konkreettiset toimet – tai pahimmillaan esitysten typistyminen sanahelinäksi. Toki tyhjän saa pyytämättäkin, eikä turha työ mene koskaan hukkaan – kuten aikanaan Savossa sarkastisesti tunnelman keventämiseksi sanailtiin.


Johtaja Tarja Kauppila (ISO - Itä-Suomen sosiaalialan kehittämisyhdistys ry) on koulutukseltaan yhteiskuntatieteiden tohtori. Hän on pitkään sosiaalialan osaamiskeskuksen johtajana ja valtakunnallisissa vastuurooleissa toiminut sosiaalialan asiantuntija-kehittäjä sekä nykyinen PALVA-vaikuttavuustutkimusryhmän asiantuntijajäsen.

 

Lähteet:

Heikkilä, Marja & Marjamäki, Pirjo (2024) Sosiaalihuollon porrasteisuus uusissa sote-rakenteissa: Nykytila ja ehdotukset. http://urn.fi/URN:ISBN:978-952-00-5432-8

Muuri, Anu & Pohjola, Anneli (2024) Sosiaalihuollon sisältöohjaus hyvinvointialuerakenteessa: Nykytila ja toimenpide-ehdotukset. http://urn.fi/URN:ISBN:978-952-00-5416-8

Talentia (14.10.2025): Talentia esittää mallin sosiaalihuollon T & K-toiminnalle: tavoitteena vaikuttavammat palvelut. https://www.talentia.fi/uutiset/talentia-esittaa-mallin-sosiaalihuollon-tk-toiminnalle-tavoitteena-vaikuttavammat-palvelut/?fbclid=IwY2xjawNi8HVleHRuA2FlbQIxMABicmlkETBiVVF3a3dESVRhUHZEaHQyAR6qnCi2-ldQdVha8AfK94x9T6unfpaSXaSA8RWME6-QQw5VpTLIq0jwq8HApg_aem_5QNr4ferE6e7yNG7ecrXdA