Anne
Frimodig työskentelee muutosagenttina Pohjois-Karjalan LAPE-hankkeessa.
Peruna
Peruna (Solanum tuberosum)
on koisokasvien heimoon kuuluva ravintokasvi,
jonka mukulaa käytetään ravintona, kertoo netti. Suomen Mielenterveysseuran ja
Itsenäisyyden juhlavuoden lastensäätiön (ITLA) yhteisen hankkeen Lapset
puheeksi -menetelmäkoulutuksessa kouluttajakollegani puhui usein perunasta
toteamalla: peruna kerrallaan. Vaikka peruna on kooltaan varsin pieni ja
vaatimatonkin, on se samalla varsin merkityksellinen ravinnonlähde.
Viljely
Perunan
viljelyhistoriaa voi verrata pohjoiskarjalaiseen kasvutarinaan, jota Lapset
puheeksi -menetelmän aikana on tapahtunut. Vaikka Lapset puheeksi -menetelmän
historia on maailmalla alkanut vuosia sitten, on Pohjois-Karjalan pelto ollut
sen verran kivikkoinen, että siemenperunoiden istutus aloitettiin virallisemmin
vuonna 2018. Toki itse idätys on alkanut jo aikaisemmin. Menetelmän tavoitteena
on se, että perheet saavat tukea vanhemmuuteensa ja lapsen suotuisaan
kehitykseen omassa kehitysympäristössään ja asuinpaikasta riippumatta.
Vanhempien kanssa keskustellaan lapsen vahvuuksista ja haavoittuvuuksista.
Mikäli vanhempi haluaa tilanteeseen muutosta, tehdään toimintasuunnitelma
tilanteen korjaamiseksi.
Pohjois-Karjalan
ensimmäinen kouluttajaryhmä on valmistunut osana Lapsi- ja perhepalvelujen muutosohjelmaa
(LAPE). Ryhmä on kouluttanut mukavasti menetelmäosaajia levittäytyen mukuloiden
tavoin eri suuntiin kuten kouluun, neuvolaan, työllisyyspalveluihin, somatiikan
puolelle, aikuisten mielenterveyspalveluihin ja lastensuojeluun. Tulevaisuudessa
on tarkoitus vallata peltotilaa lisää ja kehittää vuoroviljelyä siten, että
pellot voisivat jatkossakin olla yhtä moniammatillisia.
Puhtaus
Perunaa
on hoidettava. Sitä on mullattava kesän mittaan ja ehkä kasteltavakin välillä.
Sama pätee Lapset puheeksi -menetelmään. Koulutuksen aikana todettiin usein,
että menetelmä on pidettävä puhtaana ja tasalaatuisena, sillä se on myös laadun
tae. Perustuuhan menetelmä tieteelliseen ja tutkittuun näyttöön, josta on kansainvälisiä
artikkeleitakin jo kirjoitettu.
Mutta
ilman kastelua peruna voi muuttua myrkylliseksi. Tuolloin se saa pintaansa
vihreän varoitusvärin. Sama pätee Lapset puheeksi -menetelmään. Puhtaana
pitäminen vaatii suunnitelmallista johtamista ja strategiaa. Lisäksi tarvitaan
alueelliset ja valtakunnalliset työkokoukset, joiden tehtävänä on vaihtaa
ajatuksia ja lisätä menetelmäuskollisuutta.
Peruna
Peruna
sisältää noin 10–15 % tärkkelystä,
vajaat 2 % proteiinia,
ja tuoreena kohtalaisesti c-vitamiinia,
kirjoittaa netti. Perunaa voidaan pitää
siis varsin monipuolisena. Myös Lapset puheeksi -menetelmä noudattaa sovittua
sisältöä monipuolisuuden osalta. On x-määrä teoriaosuutta, x-määrä
menetelmäohjausta ja x-määrä työnohjausta.
Kun kaksikymmentä ammattilaista istuu saman laarin
ääreen, ei ihmettely lopu. Kun perunaa tarkastelee eri suunnasta ja eri
viitekehyksin, on mielipiteitä monia. Aina eivät asiat ole niin
yksiselitteisiä, selkeitä tai johdonmukaisia, mutta otetaan ne vastaan, peruna
kerrallaan.
keskiviikko 31. lokakuuta 2018
keskiviikko 24. lokakuuta 2018
Työrauhaa ja uudistusvoimaa
kuva: Pixabay |
Elämme
"jatkuvien muutosten aikaa", kuulee usein sanottavan. Muutos ei ole
välttämättä uudistus: perustellusti ja todennetusti otettu askel tavoiteltuun
kehityssuuntaan. Miten muutoksiin voisi työn arjessa suhtautua?
Ensinnäkin "turhia" muutoksia kannattaisi ennemmin välttää kuin koettaa sinnitellen vain sietää − se toisi kaivattua työ- ja toimintarauhaa. Harvoin ja harvalla on energiaa tai muitakaan resursseja tuhlattavaksi. Ei siis liikettä vain liikkeen vuoksi, ei kaikkia pingispalloja yhtä aikaa ilmaan räjähtävän dynaamisuuden merkiksi.
Toisaalta kuitenkin tarpeellisia muutoksia eli uudistuksia kannattaisi tukea, jotta toimintaa haittaavat heikkoudet, esteet ja uhkat vähenisivät sekä toimintaa edistävät vahvuudet ja mahdollisuudet lisääntyisivät. Jos huomataan, että jokin epäkohta hiertää tai jotenkin toisin toimiminen kiinnostaa, niin niihin kohtiin vain rohkeasti kiinni.
Mutta miksi ihmeessä kirjoitan tällaisia "itsestään selviä" asioita?
Siksi, kun näen krooniseksi kääntyneeseen epävarmuuteen, muutosuhkiin ja niiden ennakointiin vähintään ajatuskokein koko ajan työssään energiaa käyttävien ammattilaisten uupuvan ja turhautuvan. Luopuva ote on monella jo lähempänä todellisuutta kuin luova ote.
Siksi, kun näen, miten uudistusta kaivataan, mutta usko, energia ja muut tarvittavat resurssit näyttävät luvattoman kaukaisilta, saavuttamattomissa siintäviltä kuvajaisilta. Ei tässä työssä, ei näissä tehtävissä, ei varmaan vuosikausiin, ei ehkä ennen eläkeikää - josko sitten koskaan. Ei oikein tunne konkreettisesti pystyvänsä.
"Paratiisi" ei välttämättä kuitenkaan ole kovin kaukana. Yhteistä pysähtymistä se kyllä vaatii. Ja sitä, että tohtii uudistua. Useimmat toivovat uudistavia muutoksia, mutta eivät välttämättä halua tai ole aidosti valmiita muuttamaan omaa toimintaansa.
Ajattelen niin yksinkertaisesti, että viimekädessä jokainen voi "uudistaa" vain itseään: omaa ajatteluaan ja toimintaansa. Pienin rauhallisin askelin, yhdessä valittuun suuntaan, yhdessä edistymistä arvioiden. Työelämässä uudistaminen on yleensä kuitenkin joukkuelaji, jossa jokaisen osallistujan panoksella on etenemisen kannalta väliä.
Mitä siitä voisi seurata, jos toimisi noin? Voi olla,
että silloin "muutos on mahdollisuus" -hokema toimisi ja "jatkuvissa
muutoksissa" eläminen olisikin energisoiva, kestävän kehityksen
ilonmerkki. Kannustan kyllä kokeilemaan!
Ensinnäkin "turhia" muutoksia kannattaisi ennemmin välttää kuin koettaa sinnitellen vain sietää − se toisi kaivattua työ- ja toimintarauhaa. Harvoin ja harvalla on energiaa tai muitakaan resursseja tuhlattavaksi. Ei siis liikettä vain liikkeen vuoksi, ei kaikkia pingispalloja yhtä aikaa ilmaan räjähtävän dynaamisuuden merkiksi.
Toisaalta kuitenkin tarpeellisia muutoksia eli uudistuksia kannattaisi tukea, jotta toimintaa haittaavat heikkoudet, esteet ja uhkat vähenisivät sekä toimintaa edistävät vahvuudet ja mahdollisuudet lisääntyisivät. Jos huomataan, että jokin epäkohta hiertää tai jotenkin toisin toimiminen kiinnostaa, niin niihin kohtiin vain rohkeasti kiinni.
Mutta miksi ihmeessä kirjoitan tällaisia "itsestään selviä" asioita?
Siksi, kun näen krooniseksi kääntyneeseen epävarmuuteen, muutosuhkiin ja niiden ennakointiin vähintään ajatuskokein koko ajan työssään energiaa käyttävien ammattilaisten uupuvan ja turhautuvan. Luopuva ote on monella jo lähempänä todellisuutta kuin luova ote.
Siksi, kun näen, miten uudistusta kaivataan, mutta usko, energia ja muut tarvittavat resurssit näyttävät luvattoman kaukaisilta, saavuttamattomissa siintäviltä kuvajaisilta. Ei tässä työssä, ei näissä tehtävissä, ei varmaan vuosikausiin, ei ehkä ennen eläkeikää - josko sitten koskaan. Ei oikein tunne konkreettisesti pystyvänsä.
"Paratiisi" ei välttämättä kuitenkaan ole kovin kaukana. Yhteistä pysähtymistä se kyllä vaatii. Ja sitä, että tohtii uudistua. Useimmat toivovat uudistavia muutoksia, mutta eivät välttämättä halua tai ole aidosti valmiita muuttamaan omaa toimintaansa.
Ajattelen niin yksinkertaisesti, että viimekädessä jokainen voi "uudistaa" vain itseään: omaa ajatteluaan ja toimintaansa. Pienin rauhallisin askelin, yhdessä valittuun suuntaan, yhdessä edistymistä arvioiden. Työelämässä uudistaminen on yleensä kuitenkin joukkuelaji, jossa jokaisen osallistujan panoksella on etenemisen kannalta väliä.
maanantai 22. lokakuuta 2018
Kirjaamisvalmennus – ihan outo asia?
Silja Huotari työskentelee lähihoitajana Siun Soten
kotihoidossa Joensuussa ja toimii kirjaamisvalmentajana.
Keväällä
2017 lähiesimieheni kysyi: lähtisitkö kirjaamisvalmentajaksi, kun sinulla on
tietokoneosaamista? Lupauduin saman tien tietämättä sen tarkemmin, mistä on
kyse ja mitä kirjaamisvalmentajana oleminen tarkoittaa.
Ensimmäinen valmennuspäivä koitti syksyllä 2017. Kirjaamisvalmennuksen tarkoitus, sisältö ja tavoitteet tulivat täytenä yllätyksenä, ja ensimmäisen päivän jälkeen mieleen jäi vain suuren suuri hämmennys. Valmennuksen edetessä asia alkoi valjeta ja hahmottua paremmin. Ahaa! Tässä ei ole kysymys muusta, kuin tietopohjaisesta valmentamisesta, joka perustuu puhtaasti sosiaalihuollon asiakasasiakirjalakiin ja sen tuomiin velvoitteisiin sosiaalialalle. Valmennuspäivien aikana tutustuimme ryhmätöiden merkeissä muihin kirjaamisvalmentajiin, ja joidenkin kanssa tuli vaihdettua ajatuksia myös valmennuspäivien ulkopuolella. Yhteinen asia yhdisti ja kasvatti valmennuksiin.
Aloitimme kirjaamisvalmennukset Siun Soten henkilöstölle alkuvuodesta 2018. Aihe tuntui vielä vieraalta ja monimutkaiselta minulle ja monille muille. Myös esiintyminen tuntui tästä syystä epävarmalta. Kevään edetessä ja useamman valmennuksen tehneenä alkoi varmuutta jo tulla. Saimme kirjaamisvalmentajina käyttöömme valmennusmateriaalin, johon oli pakattu paljon asiaa aika monimutkaisesti ja pitkästikin. Valmentajana koin materiaalin työlääksi esitettäväksi ja luulen, etteivät läheskään kaikki jaksaneet kunnolla seurata asiaa. Olisin kaivannut materiaaliin enemmän elävyyttä ja visuaalisuutta. Videomateriaalit olivat hyviä ja uskon niiden tuoneen paremmin esille määrämuotoisen kirjaamisen periaatteita ja haasteita sekä sitä, mitä kaikkea tämä edellyttää ennen Kanta-palveluiden käyttöön ottoa.
Valmennuspäivillä nousi esille paljon kirjaamiseen liittyviä asioita: mitä saa kirjata ja miten pitää kirjata. Paljon jäi vielä avoimiakin kysymyksiä, mutta uskon, että valmennusten edetessä 2. vaiheeseen asiat tulevat selvemmiksi koko sosiaalihuollon henkilöstölle. Tai ainakin viimeistään silloin, kun järjestelmäkoulutukset alkavat.
Nyt syksyn 2. vaiheen valmennuksiin valmistautuminen on alkanut ja uudet esitettävät asiat ovat edessä. Odotan innolla 2. vaiheen valmennuksia ja myös Siun Soten Siun soKanta -hankkeessa toimimista. Paljon on haasteita, mutta olen luottavaisin mielin. Kirjaaminen muuttuu ja uskon, että tulevaisuudessa ajantasainen ja määrämuotoinen kirjaaminen palvelee meitä paremmin sote-yhteistyö kuvioissa.
Ensimmäinen valmennuspäivä koitti syksyllä 2017. Kirjaamisvalmennuksen tarkoitus, sisältö ja tavoitteet tulivat täytenä yllätyksenä, ja ensimmäisen päivän jälkeen mieleen jäi vain suuren suuri hämmennys. Valmennuksen edetessä asia alkoi valjeta ja hahmottua paremmin. Ahaa! Tässä ei ole kysymys muusta, kuin tietopohjaisesta valmentamisesta, joka perustuu puhtaasti sosiaalihuollon asiakasasiakirjalakiin ja sen tuomiin velvoitteisiin sosiaalialalle. Valmennuspäivien aikana tutustuimme ryhmätöiden merkeissä muihin kirjaamisvalmentajiin, ja joidenkin kanssa tuli vaihdettua ajatuksia myös valmennuspäivien ulkopuolella. Yhteinen asia yhdisti ja kasvatti valmennuksiin.
Aloitimme kirjaamisvalmennukset Siun Soten henkilöstölle alkuvuodesta 2018. Aihe tuntui vielä vieraalta ja monimutkaiselta minulle ja monille muille. Myös esiintyminen tuntui tästä syystä epävarmalta. Kevään edetessä ja useamman valmennuksen tehneenä alkoi varmuutta jo tulla. Saimme kirjaamisvalmentajina käyttöömme valmennusmateriaalin, johon oli pakattu paljon asiaa aika monimutkaisesti ja pitkästikin. Valmentajana koin materiaalin työlääksi esitettäväksi ja luulen, etteivät läheskään kaikki jaksaneet kunnolla seurata asiaa. Olisin kaivannut materiaaliin enemmän elävyyttä ja visuaalisuutta. Videomateriaalit olivat hyviä ja uskon niiden tuoneen paremmin esille määrämuotoisen kirjaamisen periaatteita ja haasteita sekä sitä, mitä kaikkea tämä edellyttää ennen Kanta-palveluiden käyttöön ottoa.
Valmennuspäivillä nousi esille paljon kirjaamiseen liittyviä asioita: mitä saa kirjata ja miten pitää kirjata. Paljon jäi vielä avoimiakin kysymyksiä, mutta uskon, että valmennusten edetessä 2. vaiheeseen asiat tulevat selvemmiksi koko sosiaalihuollon henkilöstölle. Tai ainakin viimeistään silloin, kun järjestelmäkoulutukset alkavat.
Nyt syksyn 2. vaiheen valmennuksiin valmistautuminen on alkanut ja uudet esitettävät asiat ovat edessä. Odotan innolla 2. vaiheen valmennuksia ja myös Siun Soten Siun soKanta -hankkeessa toimimista. Paljon on haasteita, mutta olen luottavaisin mielin. Kirjaaminen muuttuu ja uskon, että tulevaisuudessa ajantasainen ja määrämuotoinen kirjaaminen palvelee meitä paremmin sote-yhteistyö kuvioissa.
maanantai 8. lokakuuta 2018
Suuntana rakenteellinen sosiaalityö
Timo Hankosalo työskentelee ISO SOS -hankkeen projektipäällikkönä.
Sosiaalihuoltolaki astui voimaan
vuonna 2015. Miten se ohjaa meitä tekemään rakenteellista sosiaalityötä? Kenen
vastuulla rakenteellisen sosiaalityön tekeminen on? Ja tehdäänkö sitä?
Ensimmäiseen kysymykseen vastauksen
löytäminen on helppoa. Katsomme vain sosiaalihuoltolakia, joka on hyvin
yksinkertainen. Lain mukaan ”rakenteellisella sosiaalityöllä on huolehdittava
sosiaalista hyvinvointia ja sosiaalisia ongelmia koskevan tiedon välittymisestä
ja sosiaalihuollon asiantuntemuksen hyödyntämisestä hyvinvoinnin ja terveyden
edistämiseksi.” Laki siis ohjaa tiedon tuottamiseen ja välittämiseen sekä
hyvinvoinnin ja terveyden edistämiseen. Laki jatkuu vielä kolmella tärkeällä
työtä ohjaavalla konkretisoinnilla.
Ensimmäiseksi asiakastyön
tekijöitä ohjataan tuottamaan tietoa sosiaalihuollon asiakkaiden
(tuen)tarpeista, niiden yhteiskunnallisista yhteyksistä ja siitä, kuinka hyvin
kunnan alueen palveluilla pystymme auttamaan asiakkaita heidän tarpeitaan
vastaavasti. Laki velvoittaa tuottamaan tietoa asiakastyön ja palvelurakenteen
vaikutuksista.
Toiseksi laki velvoittaa kunnan
sosiaalihuollosta vastaavia tekemään tavoitteellista työtä kunnan sosiaalisten
ongelmien poistamiseksi sekä kunnan asuinalueiden ja toimintaympäristöjen
kehittämiseksi. Tähän liittyen laki ohjaa kunnan sosiaalihuollon
asiantuntijoita osallistumaan omalla asiantuntemuksellaan kunnan muiden
toimialojen suunnitteluun sekä jakamaan asiantuntemustaan sosiaalihuollon
palveluntuottajille sosiaalihuollon asiakkaiden palvelun tarpeista ja
vaikuttavuudesta.
Sosiaalihuollosta vastuussa
olevilla viranhaltijoilla on velvollisuus huolehtia rakenteellisen sosiaalityön
toteutumisesta. Rakenteellisen sosiaalityön asiantuntemuksesta ja osaamisesta
vastuussa olemme me sosiaalityön ammattilaiset, käytännössä työtä tekevät,
yliopistojen ja THL:n sosiaalityön tutkijat ja opettajat sekä sosiaalialan
osaamiskeskusten työntekijät.
Tehdäänkö Suomessa rakenteellista
sosiaalityötä? Yleinen kuva on, ettei monissa kunnissa ja kuntayhtymissä ole
selkeää ajatusta, miten rakenteellista sosiaalityötä tehtäisiin. Jos emme tätä
tiedä, on sitä silloin vaikea myös tehdä. Olemmeko itse nyky-yhteiskunnallisen
yksilön vastuuta ja ongelmien yksilöllistä hoitamista korostavan ideologian vankeja?
Sosiaalityön on kyettävä auttamaan yksilöitä heidän ongelmissaan, mutta
osattava katsoa maailmaa rakenteiden tasolla ja löydettävä menetelmiä
rakenteellisen tason muuttamiseen.
Meidän täytyy luoda kuvauksia
yksilöiden taustalla olevista sosiaalisista rakenteista ja löytää niiden
taustalla vaikuttavia syy- ja seuraussuhteiden mekanismeja. Meidän on
erityisesti luotava menetelmiä siihen, että muutamme sosiaalisia rakenteita,
jotka ylläpitävät ja tuottavat yksilöiden ongelmia. Me ISOssa olemme mukana tässä
työssä - olethan sinäkin! Tervetuloa Kunnonpaikkaan 8.11.2018 - Rakenteellisen
sosiaalityön ja viestinnän seminaariin. Katso ohjelma täältä.
perjantai 5. lokakuuta 2018
Savolainen solmu
Tarja
Timonen työskentelee kehittämisasiantuntijan tehtävissä Pohjois-Karjalassa Siun
Sotessa (Siun SoKanta -hanke) ja toimii kirjaamisvalmentajana.
Maailmaan
mahtuu monenlaisia titteleitä, joista useat ovat haluttujakin.
Kirjaamisvalmentaja oli sanana sellainen, ettei se herättänyt minussa muuta
kuin ihmetystä. Sellainen pesti oli kuitenkin tarjolla, kun esimieheni tarjosi
kouluttautumista kyseiseen tehtävään.
Tietoa työn
sisällöstä oli ennakkoon niukasti tarjolla, joskaan ihan vieras aihealue ei
kuitenkaan ollut. Olin toiminut aiemmin kirjaamisen asiantuntijana terveydenhuollon
sisällöllisestä ja rakenteellisesta kirjaamisesta Kiteellä ja Kesälahdella.
Kirjaamisvalmennuksessa
aihe-alue alkoi avautua, kun tuolloin Kansa-koulu -hankkeessa
aluekoordinaattorina toiminut Susanna Rautio aloitti kattavan selostuksen
asiasta. Saimme tietää hankkeen olleen käynnissä jo jonkin aikaa ja me
luentosalissa olevat kuuluimme joukkoon, joka aloittaisi hankkeen määrittelemän
sisällön valmentamisen maakunnan sosiaalihuollon työntekijöille.
Kansa-koulu
II -hanke jatkaisi aloitettua sosiaalihuollon asiakasasiakirjalain toimeenpanoa
ja tukisi valtakunnallisen Kansa-hankkeen tavoitetta mahdollistaa asiakastiedon
saatavuus siellä, missä asiakastieto on tarpeen asiakkaan palvelun
suunnittelemiseksi ja järjestämiseksi. Kyseessä on tärkeä ja laaja aihe-alue,
jonka pääluotsina on THL.
Asian
ymmärtämisen ydin lähti lakitekstien kautta, joista saatiin raamit koko
kirjaamisen sisältöön. Valtakunnallista painoarvoa ja tukea saatiin huipulta
asti, ja THL:n Maarit Rötsän kannustus motivoi perehtymään aiheeseen toden
teolla.
Tavoitteet
olivat kovat. Ensin opiskeltiin ja sisäistettiin asian sisältö, sitten
harjoiteltiin hieman valmentamista ja lopulta lähdettiin opettamaan
sosiaalialan osaajille tietyllä tavalla vanhaa, mutta uuteen kuosiin laitettua
asiaa.
Ensimmäisen
valmennuskerran tunnelmat olivat kuin savolaisessa solmussa. Oli kerrottavana
todella paljon asiaa, mutta sisällön looginen esittäminen huolestutti. Ei ollut
tarkoitusta sanoa, että ”suattaahan se olla näin tai sitten ei”. Lakitekstien
sisällön ja kirjaamisen käytäntöjen kohtaaminen koettiin vaikeaksi. Tätä solmua
avattaisiin jatkossa siis enemmän.
Tavoitteena
meillä kirjaamisvalmentajilla on tällä hetkellä alueellisten verkostojen
toimintojen vakiinnuttaminen osaksi uusia sote-alueita ja määrämuotoisen
kirjaamisen kehittäminen valtakunnallisesti yhtenäisellä tavalla. Koetamme myös
vahvistaa sosiaalihuollon tiedonhallinnan osaamista sote-organisaatioissa.
Tukenamme on Kansa-koulu II -hankkeen aluekoordinaattori sekä hyvä
moodle-oppimisympäristö netissä. Alueellisissa verkostotapaamisissa
keskustellaan vapaasti hyvistä ja haasteellisista asioista sekä pohditaan
kehittämiskohteita.
Enää ei asioiden solmuun meneminen mietitytä. Syksyllä
valmennukset alkavat uusin aihein, joita ovat esimerkiksi tietosuoja ja -turva
sekä kieli kirjaamisessa. Tähän mennessä osallistujat ovat lähteneet hyvin ja
avoimesti mukaan keskusteluun pohtimaan kirjaamisen nykytilaa ja miettimään
kehitettäviä kohteita käytäntöjen kautta. Kaikkiin kysymyksiin ei ole ollut
heti vastauksia, mutta sekä oman organisaation sisältä, Kansa-koulu II -hankkeelta
että kirjaamisvalmentajien verkostolta on saanut vastauksia siinä määrin, että
mutkikkaimmatkin punokset ovat avautuneet.
keskiviikko 3. lokakuuta 2018
Tunti tutkimukselliseen ihmettelyyn – Sosiaalityöstä tutkijan silmin
Tarja Kauppila:
Blogi julkaistu myös MikäSOte blogisarjassa
ISOssa kehitetään sosiaalityötä tutkimusavusteisesti. Kysyin
projektitutkijaltamme Seijalta, että jos saisit Hyvältä Haltijalta yhden
sosiaalityön tutkimukseen liittyvän toiveen – eikä se saa olla, että kolme
toivetta lisää – niin mikä toiveesi olisi. Seija vastasi empimättä, että se
olisi toive saada käytännön sosiaalityöhön lisää ”tutkimuksellisen ihmettelyn
aikaa”. Mitä ihmettä se voisi olla? Miksi tutkija tällaista nyt toivoo?
Seijalla on pitkä, parinkymmenen vuoden yliopistollisen aikuiskouluttajan
kokemustausta. − Koulutus on vaarallista, se voi muuttaa maailmankuvaasi, hän
muisteli hieman huvittuneena siellä joskus todetun. Totta. Uuden oppiminen tai
edes nykykäsityksen haastaminen, vaikka sitten tutkimustiedon avulla, voi olla
portti johonkin uuteen.
Sosiaalityössä mitä luultavimmin kaivataan portteja aidosti uuteen.
Työ näyttäytyy monella tavalla vaativana ja paineisena. Osaaminen on
koetteilla, jaksaminen on koetteilla. Muutamissa työpaikoissa työntekijöiden
vaihtuvuus pyörii taukoamattomana karusellina, mutta vaihto karusellista
toiseen ei usein ole se tie, joka toisi kestävän kehityksen ratkaisuja. Asiakastyötä
tulvii herkästi kaikkialla ovista ja ikkunoista. Milloin olisi sopiva tai edes
mahdollinen hetki pysähtyä? Miksi kannattaisi pysähtyä?
Kiire voi kroonistua, eikä vauhti välttämättä rauhoitu kiirehtimällä.
Myöskään asiakasvirta ei välttämättä laannu tiivistämällä asiakastyön tahtia
tai jatkamalla vuosi toisensa perään työpäiviensä pituutta. Työpaineisiin voi
saada näkökulmaa ja otetta tekemällä jotakin sopivasti toisin.
Entä jos ottaisi ihan itse
sosiaalityöntekijänä omasta työpäivästään edes kerran viikossa hieman aikaa,
edes yhden työtunnin verran siihen, että ihmettelisi tutkimuksellisesti, mistä
omassa työssä ja sen kompastuskivissä tai asiakkaiden elämänvaikeuksissa on
kyse. Entä jos ottaisi vaikka kerran kuukaudessa yhdessä yhden tai muutaman
työntekijän kanssa yhden tunnin verran aikaa yhteiseen tutkimukselliseen
ihmettelyyn. Kontaktoisi muita livenä tai vaikka etäyhteysvälinein, jos
ihmettelykavereita ei ”huutoetäisyydellä” edes näy.
Voisi olla kannattavaa muotoilla
muutamalla rivillä kysymyksiksi näitä ratkaisua odottavia pulmia. Ottaisi
selvää edes ”kuukkeloimalla” (suom. huom. Google), onko joku jossakin jo tutkinut
tätä asiaa. Ottaisi selvää, mitä tutkimustieto kertoo asiasta. Jos merkkejä
tutkimuksista ei löydy, laittaisi tutkimus- ja koulutustahoille, sosiaalialan
osaamiskeskukselle tai vaikka kirjastoon viestiä, että tällainen meitä täällä
nyt askarruttaa, mistähän tietoa voisi löytyä tai mitenkä vastausten jäljille
voisi päästä. Ehkä joku opinnäytteen tekijä on jo syttynyt tai syttyy juuri
tästä aiheesta.
Voisi pelottaa sellainen
omalääkäri, joka ei olisi pahemmin kiinnostunut lääketieteen edistyksestä tai
huolehtisi tietotaitojensa jatkuvasta päivityksestä. Vaikuttaisi vahvasti
epäeettiseltä. Ammatillisen osaamisen kehittämisessä aktiivinen auttaja puolestaan
herättäisi luottamusta - ja viestisi samalla kestävän kehityksen tiestä myös
omalla työssä selviytymisellään ja jaksamisellaan.
Mä mikään ainstain ole, mutta tällaista tekee mieli
ehdottaa. Että jos haluat ihmetellä tutkimuksellisesti, niin ihmettele. Jos
haluat sille ottaa aikaa, niin ota. Maisteri osaa kyllä.Blogi julkaistu myös MikäSOte blogisarjassa
Kuva: Pixabay |
Vaikuttaako aikuissosiaalityö?
Satu Marja Tanttu työskentelee
ISO SOS -hankkeessa Essoten hanketyöntekijänä.
ISO SOS -hankkeessa Essoten hanketyöntekijänä.
Länsi-Savo uutisoi (25.7.-18) Itä-Suomessa väkivaltarikosten
lukumäärän kasvaneen, kun ne muualla maassa ovat vähentyneet. Myös huumausainerikosten
määrä on noussut muuta Suomea nopeammin. Hälyttävää on, että henkirikosten
yritykset ovat lisääntyneet rajusti ja useimmiten sekä rikoksen tekijä että
uhri ovat päihteiden käyttäjiä ja syrjäytyneitä.
Aikuissosiaalityön näkökulmasta tilasto kertoo karua kieltä.
Meillä on ihmisryhmä, joka selvästi tarvitsisi apua ja tukea elämässään, mutta
joka liukuu palvelujen ulottumattomiin. Toinen vaihtoehto on, että he ovat
palvelujen piirissä, mutta palveluilla ei ole sanottavaa vaikutusta heidän elämänkulkuunsa.
Tähän kiteytyy yksi sosiaalityön ongelma: vaikuttavuustietoa ei ole. Sosiaalityössä
ei pystytä osoittamaan, onko asiakkaille järjestettävät palvelut sellaisia,
josta asiakkaat hyötyvät, muuten kuin yksittäisiä asiakastapauksia
tarkastelemalla.
Sosiaalityöntekijät kohtaavat työssään monenlaisia
avuntarpeita. He kuvaavat aikuisille suunnattuja palveluja suppeiksi, eikä
kaikille löydy asiakkaan tilanteeseen sopivaa palvelua lainkaan. Asiakasryhmistä
päihteiden ongelmakäyttäjät nousevat asiakasryhmänä, joilla on monenlaisia
avuntarpeita, mutta keinot niihin vastaamiseen koetaan puutteellisina. Päihderiippuvaisen
ihmisen tarpeiden sovittaminen aktivointipainotteiseen aikuissosiaalityön
palvelujärjestelmään on haasteellista ja asiakas leimautuu helposti sitoutumattomaksi
ja epäonnistujaksi. 1
Palveluista syrjäytyvät asiakkaat näkyvät tilastoissa
lisääntyneenä pahoinvointina ja väkivallantekoina. Aikuissosiaalityö on istunut
toimistoissa liian kauan ja menettänyt kosketuksensa tähän asiakasryhmään.
Valtakunnan tasolla tapahtuneet linjaukset työttömyyden hoidosta ja
toimeentulotuen Kela-siirrosta eivät ole auttaneet tilannetta, mutta yhtä lailla
syytä on syvään juurtuneissa byrokraattisissa toimintatavoissa, jossa
sosiaalityön perimmäinen tehtävä ja tarkoitus jää asiakkaille vieraaksi.
Tilanne vaatisi syvällistä analyysia sosiaalipalvelujen
vaikuttavuudesta: kohdentuuko sosiaalipalvelujen resurssi siihen, mihin sen
pitäisi ja pystytäänkö näillä palveluilla vaikuttamaan asiakkaiden
hyvinvointiin. Se vaatisi myös eettistä pohdintaa siitä, voiko sosiaalityö
unohtaa periaatteensa: yhteiskunnallisen oikeudenmukaisuuden, ihmisarvon
kunnioittamisen ja kollektiivisen vastuun, ja keskittää palvelujaan yhä
enenevissä määrin asiakkaille, joiden palvelujen tarve on ratkaistavissa
työvoimapoliittisilla toimenpiteillä. Ehkä aikuissosiaalityön tulisi palata
juurilleen, tasa-arvoisen auttamisen ideologiaan, jossa apu viedään yhteisöihin
niiden ihmisten keskuuteen, jotka sitä eniten tarvitsevat. 1 Tanttu, SM. 2016. Auttamisen rajat ja mahdollisuudet kunnallisessa aikuissosiaalityössä.
http://epublications.uef.fi/pub/urn_nbn_fi_uef-20161105/urn_nbn_fi_uef-20161105.pdf