Aija Kettunen,
aluekoordinaattori, VTT, Pieksämäen toimipiste, DIAK
Keijo Piirainen, lehtori, YTT, Pieksämäen toimipiste, DIAK
”Ainahan sosiaalista kuntoutusta on sosiaalityössä
tehty”, sanotaan. Ja sosiaalityön opetuksessa ja oppiaineessa korostetaan
kokonaisvaltaista asiakkaan tilanteen ja tuen tarpeen huomioimista, vahvuuksien
tunnistamista sekä resurssien vahvistamista. Todellisuus on kuitenkin
valitettavasti
raadollisempi.
Väitämme, että sosiaalityön painopiste on ollut tilannekartoituksissa,
huollollisissa toimissa ja asiakkaita objektivoivissa menettelyissä.
Asiakaslähtöiseen, resursseja vahvistavaan, tavoitteelliseen ja suunnitelmalliseen
yhteistyöhön ei ole pystytty panostamaan. Ei voida sanoa, että sosiaalinen
kuntoutus olisi ollut osa sosiaalityötä. Myös sosiaalityöntekijöiden suhde
kuntoutusjärjestelmään on jäänyt melko heikoksi. Edes kuntouttavaa
sosiaalityötä ei ole selkeästi yhdistetty kuntoutusjärjestelmään. Sosiaalisen
kuntoutuksen paikka sosiaalityössä ei ole ollenkaan selkeä.
Sosiaalihuoltolaissa sosiaalinen kuntoutus
määritellään tehostetuksi tueksi. Tämän vuoksi onkin hyvä kysyä, mitä se on.
Tehostetun tuen voi ajatella sisältävän palvelua ja muita tukitoimia ja
erilaisia
sosiaalipalveluja. Tukea voidaan yhdistää myös muihin
palveluihin ja sosiaalivakuutukseen liittyvään kuntoutukseen.
Tehostetun palvelun termi liittyy myös case management
-keskusteluun, hoitoketjuihin, palveluiden ohjaamiseen, asiantuntemuksen käytön
tehostamiseen ja palvelukehien kertaantumisen välttämiseen. Kuntoutuksessa on elänyt ajatus
hallitusta ja suunnitelmallisesta kuntoutusprosessista, jossa kuntoutujan on
mahdollista edetä palvelusta toiseen kuntoutussuunnitelman ja tilanteen
edistymisen mukaan.
Esimerkiksi ammatillinen ja lääkinnällinen kuntoutus
ovat voineet nivoutua samaan kuntoutusprosessiin, vaikka molemmilla on omat
keinonsa. Ammatillinen kuntoutus on voinut lähteä liikkeelle esimerkiksi
siinä vaiheessa, kun kuntoutuja saa hoitoja ja lääkinnällistä kuntoutusta. Tämä
on ollut mahdollista, koska ammatillisella ja lääkinnällisellä kuntoutuksella
on yhteiset peruslähtökohdat.
Tehostetun palvelun ja tuen toteutumiseksi erityistä
huomiota onkin kiinnitettävä ammatillisen, lääkinnällisen, kasvatuksellisen ja
sosiaalisen kuntoutuksen mahdollisiin liittymäkohtiin, joissa myös sosiaalisen kuntoutuksen
tarve voi viritä. Esimerkiksi nuorisopsykiatrisia palveluja saava nuori voi
saada ammatillisena kuntoutuksena tukea peruskoulun jälkeisiin opintoihin. Sen
rinnalle hänelle voidaan tarjota sosiaalisena kuntoutuksena tukihenkilö, tukea
asumiseen tai vaikkapa sosiaalipedagogisin menetelmin tukea sosiaalisten
tilanteiden pelkoon.
Alussa kritisoimme näkemystä, että sosiaalista
kuntoutusta on ”tehty aina”. Sosiaalisen kuntoutuksen käsitettä on käytetty
menneinäkin vuosina toisaalta ideologisena kattokäsitteenä kaikesta
kuntoutuksesta, mutta myös konkreettisessa merkityksessä. Sosiaaliseksi kuntoutukseksi on nimitetty esimerkiksi
sopeutumisvalmennusta, jossa tuetaan sairastuneita tai
vammautuneita arjessa selviytymiseen, koulutukseen ja
työhön. Usein tukeen on liittynyt vahva työmarkkinaorientaatio. Ei kuitenkaan
aina: esimerkiksi mielenterveyslain sosiaalinen kuntoutus liittyy erityisesti
asumisen tukeen.
Ammatillisessa ja lääkinnällisessä kuntoutuksessa
korostetaan myös näytön merkitystä kuntoutusprosessissa. Tärkeää on tieto
siitä, mitä asiakkaalla on lupa kuntoutuksesta odottaa. Yksi keino on ollut
palvelujen standardointi. Huomion kiinnittäminen näyttöön myös sosiaalisessa
kuntoutuksessa varmistaisi palvelujen tasalaatuisuutta ja palveluiden
käyttäjien oikeuksia ja tukisi vaikuttavien käytäntöjen kehittämistä.
Ei kommentteja:
Lähetä kommentti